Drömmen om F1

Malja är nära men ändå så långt bort: Enda sättet är att prestera

Gustav Malja kör sin andra säsong i serien under F1. ”Jag vet att om jag gör det bra här så finns det en chans för mig att nå ända fram. Det finns ingen annan väg”, säger svensken.
Foto: PETER WIXTRÖM
Gustav Malja kör sin andra säsong i serien under F1. ”Jag vet att om jag gör det bra här så finns det en chans för mig att nå ända fram. Det finns ingen annan väg”, säger svensken.
SPORTBLADET

BARCELONA. Han är så nära att han nästan kan ta på sin dröm. Gustav Malja känner doften, hör ljudet och ser stjärnorna som ­redan har nått dit.

Ändå är han så otroligt långt borta.

– Det enda sättet att nå F1 är att prestera varje gång jag sitter i bilen.

Vid ingången till F1:s depåområde, som också kallas för paddock, går det en gräns. Där separerar ett högt rött staket F1-teamen med sina stora lyxiga motorhomes och enorma lastbilar från det område där framtidens förare förbereder sig inför helgens deltävling i Formel 2 eller GP3.

Där har vissa team tältdukar som skyddar deras bilar och mekaniker mot sol och regn medan andra jobbar under bar himmel.

Där återfinns framtidens F1-förare, de som betalar miljoner för att ens ha chansen att nå sin dröm.

– Målet är att köra F2 och sedan ta steget till F1. Vi gick in i detta med en plan över tre år, säger Gustav Malja som nu kör sin andra säsong i serien under Formel 1.

Kostar 50 miljoner

– Jag vet att om jag gör det bra här så finns det en chans för mig att nå ända fram, vi tar steg för steg. Det finns ingen annan väg för mig än att prestera och göra allt jag kan för att en dag nå till Formel 1.

Inför årets säsong bytte serien namn från GP2 till Formel 2 och den vägen har många av dagens F1-förare gått. Marcus Ericsson körde fyra år i mästerskapet och även om han aldrig vann ­titeln  lyckades han ta ett par delsegrar och klättra ­ända upp till Formel 1. Fjolårets världsmästare Nico Rosberg vann GP2, det ­gjorde även Mercedes ­Lewis Hamilton, Nico Hülkenberg (Renault), Romain Grosjean (Haas), Jolyon Palmer (Renault) och Stoffen Vandoorne (McLaren).

Andra förare har gått ­direkt från EM i F3, så som Max Verstappen (Red Bull) och Lance Stroll (Williams).

Men oavsett vilken väg en förare har tagit in i F1 så är den extremt kostsam. ­Redan innan en förare har nått ­ända fram måste han lägga ut mer än 50 miljoner kronor på sin satsning.

– Gustav har en bra stöttning för GP2, säger hans rådgivare Rickard Rydell som själv var en framgångsrik VM-förare i WTCC.

– Först ska han prestera här och sedan får vi ta nästa steg när han är mogen. Förra året var hans första i mästerskapet och han körde in flera pallplatser. Det behöver vi bygga vidare på i år.

Vägen till F1 är lång, krokig och fylld av utmaningar – både sportsliga och ekonomiska. Det krävs att du hamnar i rätt team vid rätt tillfälle, presterar varje gång du sitter i bilen, är snabbare än din teamkollega och dessutom har rätt kontakter. Hamilton har stöttats av McLaren sedan han var tonåring, Sebastian Vettel hade stöd av BMW och Ericssons teamkollega Pascal Wehrlein tillhör Mercedes förare.

”Häftigt att vara nära”

– Hela min vardag är ­racing, varje dag är fylld av resor och förberedelser, ­fysiskt, mentalt och tekniskt. Det handlar om körträning, simulatorträning, fysisk träning och om att jobba tillsammans med teamet. När vi inte tränar är det sponsoraktiviteter, utan dem hade jag aldrig kunnat göra detta, säger Gustav Malja.

– När man är så nära F1 så gör det att man längtar ­ännu mera, det är så häftigt. ­Samtidigt så får jag inte ­tappa fokus, jag måste jobba stenhårt. För det enda sättet för mig att nå min dröm är genom att jag presterar när jag sitter i bilen.

I går imponerade han stort när han körde upp sig från plats 18 till plats sju och tog årets första poäng. Under dagens sprintlopp slutade han sexa och hans tio poäng ger honom plats tio i mästerskapet. Nästa deltävling avgörs i Monaco om två veckor.

FAKTA

Vägen till F1 – så mycket kostar det

Gokart 10 miljoner kr

Det räcker inte att köra gokart i Sverige utan en förare som har ambitionen att nå F1 måste köra internationellt. Ett par års satsning internationellt kostar ungefär 1 miljon Euro.

Formel 4 – 3,8 milj

En säsong i tyska eller brittiska Formel 4 kostar ungefär 350 000 euro.

Formel 3 – 12,6 milj

En säsong i EM-serien kostar ungefär 650 000 Euro (6,3 miljoner kr), en förare behöver minst två säsonger där för att vara mogen att ta nästa steg. Innan en förare ens kört GP-racing så ligger kostnaden kring 26 miljoner kronor.

GP3 – 11,4 milj

Om föraren väljer GP3 istället för EM i Formel 3 ligger kostnaden något lägre, runt 5,7 miljoner kronor om året. De tävlingarna avgörs i samband med F1, men även här behöver en förare ofta två säsonger, om man inte kör en i EM i F3 för att sedan köra en i GP3.

Formel 2 – 29 milj

Serien kör samtidigt som F1 och har lotsat flera förare vidare till racingens kungaklass. En säsong kostar mellan 14,4 och 15 miljoner kronor. En förare behöver minst två säsonger i serien, därför räknar vi här med ungefär 29 miljoner kronor. Marcus Ericsson körde fyra år i mästerskapet, men det var fram till och med 2013 och då var prisbilden något annorlunda. 

Total kostnad: cirka 55 miljoner

Då har föraren inte ens nått F1. För att få en styrning där behövs en budget på ytterligare mellan 20 och 30 miljoner kronor – per säsong.

* Fotnot: Sportbladet har fått fram siffrorna efter samtal med flera initierade källor.