F1 2018 – här är förarna och teamen

Annas motor – varje vecka!

SPORTBLADET

Det är åtta lopp kvar av VM-säsongen 2017.
Och kampen om titeln är långt i från avgjord.
Ändå handlar det mesta av snacket redan om 2018.

En höst inom F1 betyder inte bara kampen om VM-titlar, placeringar och poäng i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet. Det betyder också att det är en kamp för att överleva i F1.

En kamp för att imponera så pass på banan att det finns en möjlighet att hitta en ny styrning till nästa år. Konkurrensen är enormt tuff, det finns 20 förarplatser i hela världen och det är minst lika svårt att stanna kvar som att ta sig in.

– Det är alltid press inom F1. Dels från de som är här och dels från de som vill ta sig in, säger Marcus Ericsson som inte har något kontrakt för nästa säsong.

– Jag ser mig i F1 2018, men om det blir Sauber kan jag inte säga. Vi pratar även med Force India och Williams, för mig är de tre teamen realistiska.

Inför helgens deltävling i Italien har de tre stora toppteamen Mercedes, Ferrari och Red Bull bekräftat fem av sina sex förare till nästa säsong. Den sjätte, Valtteri Bottas, lär efter sin debutsäsong hos Mercedes snart också kunna visa upp ett nytt kontrakt.

Men vad händer där bakom? Sportbladet har gjort en stor genomgång av samtliga förare och team inför 2018.

FAKTA

Så är läget i F1-teamen just nu

Mercedes:
Lewis Hamilton: Kontrakt till 2018
Valtteri Bottas: Kontraktet går ut.
Kommentar: Bottas kom från Williams inför säsongen och har kört bra. Han har fortfarande möjligheten att vinna årets VM och kontraktet lär förlängas. Det sägs att är småsaker kvar innan man presenterar ett nytt, underskrivet, avtal. Det mest troliga är att det är över ytterligare ett år.

Ferrari:
Sebastian Vettel: Har kontrakt till och med 2020.
Kimi Räikkönen: Har förlängt kontraktet över 2018.
Kommentar: I samband med tävlingshelgen i Belgien presenterade Ferrari först en kontraktsförlängning med Kimi Räikkönen och under lördagen presenterade man också ett nytt, längre kontrakt med Sebastian Vettel. Förarna trivs tillsammans, kompletterar varandra och fortsätter som team i minst en säsong till.

Red Bull:
Daniel Ricciardo: Har kontrakt till och med 2018.
Max Verstappen: Har kontrakt till och med 2019.
Kommentar: Ricciardo behåller lugnet och har presterat i år, men Verstappen har brutit sex av tolv lopp och börjar förlora tålamodet med sin arbetsgivare, eller snarare med Renault som levererar motorerna. Han är frustrerad, hans pappa Jos är frustrerad och efter 2018 kan Verstappen mycket väl röra på sig - om det dyker upp en plats i något toppteam. Mercedes?

Force India
Esteban Ocon: Kontraktet går ut
Sergio Perez: Kontraktet går ut.
Kommentar: Force Indias förare kolliderade under Belgiens GP Ocon hävdade att Perez försökte döda honom. Ocon sponsras av motorleverantören Mercedes medan Perez har starka finansiärer i Mexiko. Teamet har inte råd med två förare som kör varandra av banan. Mercedes vill behålla Ocon i teamet, men det ryktas om att Perez går till Renault eller Williams. Mercedes vill gärna placera Pascal Wehrlein i ett annat team än Sauber, men även Marcus Ericsson försöker förhandla sig till en plats.

Williams:
Lance Stroll: Kontraktet går ut.
Felipe Massa: Kontraktet går ut.
Kommentar: När Bottas lämnade teamet i januari kom Massa tillbaka. Han hade lagt av, frågan är om han vill fortsätta i F1 eller byter till Formula E redan 2018. Stroll har en välbärgad pappa som betalar astronomiska summor till teamet. Det ryktas om att Fernando Alonso kan tänka sig att ersätta Massa, men Williams motorleverantör Mercedes letar efter en förarplats åt Pascal Wehrlein och även Marcus Ericsson för diskussioner med teamet.

McLaren:
Fernando Alonso: Kontraktet går ut.
Stoffel Vandoorne: Kontrakt över 2018.
Kommentar: Alonso har varit frustrerad i tre år. Han vill ha en bil som kan vinna, inte en motor får honom att framstå som en söndagsbilist och som sällan håller en tävlingsdistans. Ingen förare har dragit på sig så många bestraffningar som Alonso och ingen har heller kritiserat sitt team så mycket. Vad kan få honom att stanna kvar? En ny motorleverantör och en bil som kan vinna. Det sägs att han förhandlar med Renault och Williams, men Alonso kan lika gärna lämna F1 för IndyCar.

Toro Rosso:
Daniil Kyatt: Kontraktet går ut.
Carlos Sainz: Kontraktet går ut.
Kommentar: Sainz har kopplats ihop med Renault men det troliga är att duon stannar. Annars ligger Red Bulls juniorförare Pierre Gasly bra till för att få göra F1-debut.

Haas:
Kevin Magnussen: Kontrakt 2018.
Romain Grosjean: Kontrakt 2018
Kommentar: Haas var ett av de första teamen med att presentera sin duo för 2018. Kontinuitet, men det ställer till problem för Ferrari som levererar motorer till teamet och behöver platser för sina juniorförare.

Renault:
Nico Hülkenberg: Kontrakt till 2019
Jolyon Palmer: Kontraktet går ut.
Kommentar: Palmer har varit omdiskuterad hela säsongen och det var många som trodde att han skulle förlora sin plats redan under sommarlovet, men han är kvar. Renault har gett den tidigare F1-föraren Robert Kubica chansen under ett officiellt test och han vill tillbaka till F1, Fernando Alonso kan tänka sig att återvända till teamet han vann två VM-titlar med och även Esteban Ocon är ett alternativ. En fransman i Frankrikes team vore populärt.

Sauber:
Marcus Ericsson: Kontraktet går ut.
Pascal Wehrlein: Kotnraktet går ut.
Kommentar: Teamet ägare är från Schweiz, men de har stöttat Ericsson finansiellt under många år. Banden är starka och om Ericsson vill och hans prestation är godkänd stannar han. Pascal Wehrlein får knappast vara kvar, trots att det är han som kört in poängen till teamet. Tysken stöttas av Mercedes men Sauber har en ny motordeal med Ferrari och det italienska teamet vill se sina juniorförare i F1. Nästa år heter en av förarna antingen Charles Leclerc eller Antinio Giovanazzi, det finns också en möjlighet att Ferraris juniorer tar båda förarplatserna.

Valtteri Bottas har ett utgående kontrakt men kan nog vänta sig en förlängning med Merceces inom kort.
Foto: Mark Thompson / GETTY IMAGES
Valtteri Bottas har ett utgående kontrakt men kan nog vänta sig en förlängning med Merceces inom kort.

VECKANS MOTORLISTA:

1) Sebastian Vettel
Han leder VM och han kör sin Ferrari på hemmaplan, på Monza. Ska han bli den första Ferrariförare sedan 2010 att vinna i den kungliga parken? Räkna med hårt motstånd från Mercedes Lewis Hamilton och Valtteri Bottas.

2) Johan Kristoffersson
Han leder mästerskapet och kommer allt närmre sin första VM-titel i rallycross. I helgen kör serien i Frankrike.

3) Robert Dahlgren
Han har 40 poängs ledning över Fredrik Ekblom inför den näst sista deltävlingen i STCC som avgörs på Anderstorp i helgen.

4) Albin Elowson
Junioren har imponerat under lag-VM i enduro. Han har visat att han kan konkurrera med de bästa i världen - det ser positivt ut för svensk enduro.

5) Fredrik Lindgren
Han är Sveriges stora VM-hopp. Speedwayföraren ligger femma i VM, bara tio poäng från ledningen och visar dessutom bra form i elitserien.

6) Valentino Rossi
VM-femman i motoGP har kraschat under ett träningspass och brutit både skenben och vadben. Det är osäkert hur länge han bli borta.

7) Charles Leclerc

Ferraris juniorförare får chansen hos Sauber. Han ska köra minst fyra fredagsträningar under hösten.

8) Felix Rosenqvist
Säsongen i Formula E är över, nu kör han istället Super Formula i Japan - men Rosenqvist hittar ändå en lucka till loppet på hemmaplan. Sveriges just nu mest framgångsrika racerförare kör Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

9) Gustav Malja
Det blev en fjärdeplats som bäst för F2-föraren på Spa. Vad kan han göra på Monza i helgen?

10) Felipe Massa
Han kör F1 för Williams, men tänkte lägga av för ett år sedan. Nu funderar återigen på framtiden och han vet vad han ska göra:
– Köra Formula E, jag vet bara inte när, säger han.

Motorstopp

Max Verstappen
Red Bulls förare har brutit sex av tolv F1-lopp med motorproblem och efter att han parkerade under Belgiens GP lär han nu behöva ett nytt aggregat i Italien - och då straffas i startuppställnigen. Samma öde drabbar hans teamkollega Daniel Ricciardo.
– Jag han inte hantera den här situationen längre och jag är väldigt nära att säga att nu räcker det, förklarar han.
– Så får det inte vara hos ett toppteam.