Ogier: ”Kommer inte att bli enkelt”

Tvingades till en nysatsning efter ­säsonger av dominans

SPORTBLADET

Under fyra år har han ­vunnit allt. Men för åtta veckor sedan stod ­Sebastien Ogier plötsligt utan bil.

Nu gör dominanten en omstart – med en bil han ännu inte känner.

– Det är mycket märkligt att ta ett steg tillbaka och plötsligt starta säsongen som en outsider, säger han.

Fransmannen var precis som alla överraskad när Volkswagen, som han ­dominerat VM tillsammans med i fyra säsonger, plötsligt meddelade att den ­fjärde ­titeln också var den sista. Tillverkaren lämnade VM med omedelbar verkan och plötsligt stod Ogier och hans kartläsare Julien ­Ingrassia utan bil. I december gjorde han klart med ­M-sport och bara en månad senare kör han VM-premiären i Monte Carlo.

– Jag antog den här utmaningen eftersom jag ser en potential, säger han till motorsporttotal.

– Jag är medveten om att det är en stor utmaning, men att vi har haft väldigt lite tid att förbereda oss. Det kommer inte att bli enkelt. Det är utmaningen som motiverar mig och det är mycket märkligt att ta ett steg tillbaka och plötsligt starta säsongen som en outsider.

Ner i diket

Säsongen inleds med ett av årets svåraste rallyn, den klassiska tävlingen i Monte Carlo. Det avgörs på ­asfalt, snö och is vilket gör det ­väldigt svårt att ­ställa in bilen rätt. ­Redan ­under den första ­dagen krockade Hyundais Hayden Paddon med en åskådare som sedan avled av sina skador.

Sebastien Ogier inledde gårdagen med att glida ner i diket och han tappade över 40 sekunder på den tredje specialsträckan. Under ­dagen körde han sedan upp sig och inför de två av­lutande dagarna ligger han tvåa, lite mer än 45 ­sekunder efter ledaren Thierry ­Neuville, Belgien.

– Jag har uppnått otroligt mycket de senaste åren och jag känner att jag inte har någonting att förlora ­längre, jag har ingenting kvar att bevisa, säger Sebastien Ogier till Autosport.

”Göra mitt bästa”

M-Sport har inte vunnit något VM-rally sedan Jari-Matti Latvala var snabbast under Storbritanniens VM-rally 2012 och senast Ford vann förar-VM var 1981, då med Ari Vatanen bakom ­ratten.

– Jag ska verkligen göra mitt bästa, säger den fyr­faldige världsmästaren ­Sebastien Ogier.

– Teamet har haft ­problem under flera år nu och det är verkligen utmaning att ta det tillbaka till toppen.

Du följer VM-premiären på vår Facebooksida, Sportbladet Motor.

FAKTA

Rally-VM 2017 – här är nyheterna

Bilarna: Ett nytt reglemente gör att bilarna i år får vara bredare, teamen har fler aerodynamiska ­friheter än tidigare, bilarna har mer överhäng och motorerna är starkare (plus 80 hästkrafter).

Sportsliga reglementet: Bara två av tre förare i respektive team räknar poäng till konstruktörs­mästerskapet, det innebär att ­näste förare sedan hoppar upp en placering. Om exempelvis Hyundai tar de tre första platserna i ett rally får fjärde bil poängen från plats tre i konstruktörs-VM.

Powerstagen: Från och med 2017 ger snabbaste tid på power stage fem poäng, de fem ­snabbaste förarna får poäng i en fallande skala från fem till ett.

Den första dagen bestäms ­startordningen efter ställningen
i VM-sammandraget, övriga dagar är det omvänd startordning efter ställningen i den aktuella VM-­deltävlingen.

Rally-VM 2017 – här är teamen

Hyundai: Kör med Thierry ­Neuville, Hayden Paddon och Dani Sordo. Paddon har brutit rallyt i Monte Carlo sedan han kraschade olyckligt på den första specialsträckan och därefter krockade med en åskådare som omkom.

M-Sport ( Ford): Ott Tänak och Elfyn Evans får sällskap av de fyra senaste årens världsmästare ­Sebastien Ogier. Fransmannen Ogier stod utan jobb när VW lämnade VM-serien, men fick chansen hos Ford.

Citroën: Teamet gör comeback som fabriksteam efter ett års paus, teamet inleder med förarna Kris Meeke och Stephane Lefebvre.

Toyota: Efter 17 års frånvaro gör Toyota comeback i WRC. Rally­ikonen Tomi Mäkinen är teamchef och han har värvat finländskt, Jari Matti Latvala och Juho Hänninen kör var sin bil.

Fotnot: Det dominerande mästarteamet Volkswagen lämnade VM efter förra säsongen.