Tuffa utmaningen: ”Omöjligt att köra om”

Foto: BERTRAND LANGLOIS / AFP
SPORTBLADET

Älskar du motorsport?

Då är det en maxad ­söndag med fyra klassiker. I Indianapolis, på Nürburgring, Lydden Hill och på de trånga gatorna i Monaco.

– Det är som att köra ­helikopter i ett vardagsrum, säger Nelson Piquet.

Den trefaldige världsmästaren i F1 vann aldrig Monacos GP, men han är ­inte den enda stora föraren som har haft problem på de trånga gatorna i fursten­dömet. Där är inga misstag tillåtna och den förare som går över gränsen sitter
i räcket.

– Det finns inga marginaler någonstans. Det är en ­sådan bana där man måste bygga upp farten varje pass och ha ett förtroende för bilen. Man får aldrig bli stressad, då sitter man i muren, säger Marcus Ericsson.

Tuffare för förarna

I år blir det ännu tuffare för F1-förarna. Den nya ­regeländringen har gjort ­bilarna bredare än tidigare och på en trång bana kan de millimeterna vara skillnaden mellan en perfekt kurvtagning och en krasch. Dessutom finns det ytter­ligare ett problem.

– Det är omöjligt att köra om, det finns knappast ­något ställe som två bilar kan köra i bredd, säger ­Marcus Ericsson.

Foto: TT

Han startar från position 19 och måste hoppas på att bilarna framför honom gör misstag och bryter. 2014 lyckades han köra upp en underlägsen Caterham till en plats precis utanför ­poängen. Bäst utgångsläge i eftermiddagens lopp har Kimi Räikkönen, Ferrari. Han tog sin första pole ­position sedan Frankrikes GP år 2008, det är nio år och 128 lopp sedan.

”Finns inga garantier”

– Det är självklart den bästa startpositionen, men det finns inga garantier, ­säger finländaren som startar intill teamkollegan och VM-ledaren Sebastian Vettel.

Räikkönen har en seger
i Monaco, 2005, men Ferrari har inte vunnit i det klassiska loppet sedan 2001. Då hette vinnaren Michael Schumacher.