”Försökte döda mig”

TALAT UT. Force Indias förare Esteban Ocon och Sergio Perez har talat ut efter kollisionerna. ” Vi utsätter oss för livsfara helt i onödan”, säger fransmannen Ocon inför Italiens GP i eftermiddag.
Foto: Foto: AFP, AP
TALAT UT. Force Indias förare Esteban Ocon och Sergio Perez har talat ut efter kollisionerna. ” Vi utsätter oss för livsfara helt i onödan”, säger fransmannen Ocon inför Italiens GP i eftermiddag.
SPORTBLADET

I fyra av årets VM-lopp har de kolliderat. I söndags lyckades de till och med göra det två gånger.
Dessutom tog Force Indias förare stallkriget vidare till sociala medier.
– Han försökte döda mig, två gånger om, twittrade Esteban Ocon.

Det är 67 år sedan den första F1-säsongen genomfördes och ungefär lika länge har sporten präglats av konflikter. Interna krig där två förare som kör för samma team inte klarar av att sätta laget före egot.

Så har det varit hos Williams och McLaren. Så har det varit hos Red Bull och de tre senaste åren hos Mercedes.

I år drabbar det inget team som kör för en VM-titel - men ett team med en liten budget som kör för en bra placering i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet.

Kan stängas av

Force Indias förare har kolliderat under fyra av säsongens 12 lopp och det har gått så långt att teamet har antytt att den förare som inte följer befäl kan stängas av.

– Från och med nu är det vi som bestämmer vem som kör om, säger stallets VD Otmar Szafnauer till Bild.
Under Belgiens GP var Sergio Perez nära att trycka in Esteban Oson i muren under inledningen av loppet och sedan rycket han till en gång till, i Eau Rouge på det 30:e varvet. Det resulterade i skador på båda bilarna och att teamet tappade många viktiga poäng.

”Gått över gränsen”

– Vi utsätter oss för livsfara helt i onödan. Jag förstår det inte, han ska bli pappa och vet inte om han vill dö, sa Ocon.
Inför dagens deltävling i Italien har förarna talat ut.

– Vi kan inte vrida klockan tillbaka, vi vet att vi har gjort fel och att det har kostat teamet många viktiga poäng. Vi kan förstå om det kommer en order och vi ska hålla oss till den, säger fransmannen.

– Båda två har gått över gränsen för många gånger och jag hoppas att våra samtal gör att vi kan agera professionellt framöver.

Det första provet ställs de inför i eftermiddag. Då är det dags för Italiens GP.

FAKTA

STALLKRIGEN SOM SATT FÄRG PÅ FORMEL 1

1986: Nelson Piquet och Nigel Mansell, Williams

Williams dominerade på banan, men vid sidan av den utkämpade de två kollegorna ett smutsigt krig. De attackerade till och med varandras familjer verbalt.

Duon vann 9 av 16 lopp, men det osmakliga psykkriget öppnade för McLarens Alain Prost. I säsongsfinalen exploderade Mansells däck och stallet tog in Piquet i depån för att han inte skulle råka ut för samma sak. Istället vann Prost loppet och sin andra VM-titel.

1988-1989: Ayrton Senna och Alain Prost, McLaren.

Detta är en historiens tuffaste fajter. 1988 vann Senna VM, året efter var situationen ännu värre. Det var ett år fyllt av smutsiga konflikter, bland annat på Suzuka där Senna jagade Prost och försökte köra om på insidan när sex varv återstod av loppet. Prost stängde luckan och de båda bilarna krokade i varandra. När Prost promenerade mot garaget, övertygad om att titeln var hans, hjälpte en funktionär Senna ut på banan igen. Denne fortsatte mot mål och vann loppet. Senna diskvalificerades sedan för att han kört tillbaka ut på banan på fel ställe, han fick böta 100 000 dollar och förlorade VM-titeln till kollegan.

2007: Lewis Hamilton och Fernando Alonso, McLaren

Den dubble världsmästaren Alonso kom till McLaren där han fick Hamilton som teamkollega. F1-debutanten klev inte undan, han stod på pallen i det första loppet, i juni vann han sitt första GP och konkurrensen mellan de båda var stenhård. Det utvecklades till ett internt krig, men trots att Hamilton och McLaren ledde VM med fyra poäng när de kom till säsongsfinalen vann Ferrari och Kimi Räikkönen titeln.

2010-2013: Mark Webber och Sebastian Vettel, Red Bull.

Varje år körde Red Bull kör en VM-titel, men Vettel och Webber körde mot varandra. Under Turkiets GP 2010 kämpade de båda om segern och på det 40:e varvet kolliderade de - vilket gjorde att Vettel bröt och Webber förlorade segern. Kampen mellan de båda var stenhård, på banan, utanför den och över radion. 2013 ignorerade Vettel en stallorder vilket ledde till en tuff konflikt. Vettel vann till slut fyra VM-titlar - Webber vann ingen.

2014-2016: Nico Rosberg och Lewis Hamilton, Mercedes.

Som tonåringar var de vänner, men när de båda körde för samma team och slogs om samma VM-titel blev vänner till fiender. 2014 körde Rosberg på Hamilton i Belgien och det var första gången cheferna kallade till krismöte. Man redde ut situationen och Hamilton vann VM det året och året därpå. 2016 bestämde sig Rosberg för att ge allt. I Spaniens GP körde de varandra av banan redan i den första kurvan, i Österrikes GP kolliderade de på sista varvet sedan Hamilton kört ikapp den ledande Rosberg. Britten vann loppet, men tysken vann titeln och därefter lade han av. Han var mentalt slutkörd efter den tuffa kampen.

2017: Sergio Perez och Esteban Ocon, Force India.

I Montreal, i Baku och i Budapest kolliderade Force Indias förare, på Spa-Francorchamps hände det två gånger om. Det är årets tuffaste interna kamp.