Titeln ska ta honom till den tyngsta klassen

Foto: McKlein / WORLDWIDE COPYRIGHT: SKODA MOTOR
SPORTBLADET

Han tävlar bara nio helger om året.

Ändå har Pontus Tidemand mer än 250 resdagar.

– Det går inte att prata om arbete eller arbetstid, säger han.

– Rally är en livsstil.

I år jagar han VM-titeln i WRC2, målsättningen har varit tydlig ända sedan säsongen inleddes i Monte Carlo för åtta månader sedan och han kan vinna den redan i morgon.

Om allt går hans väg.

– Det får jag inte tänka på, om det går åt skogen kommer de andra in i matchen igen och det vill jag inte, säger Pontus Tidemand, 26.

– Tysklands VM-rally är ett av de svåraste under hela säsongen. Det går på asfalt, men i vindistrikten och väderförhållandena skiftar snabbt vilket gör att grepp-nivån också gör det. Det är sol och regn om vartannat, dessutom är det mycket skräp på vägen. Det är ett väldigt utmanande och häftigt rally.

Gör mängder av tester...

Tidemand och hans kollega Jonas Andersson jobbar åt fabriksteamet Skoda. Vid sidan
av att köra nio VM-rallyn under säsongen åker de på träningsläger med teamet, är med när nya bilar lanseras och testar, testar och testar. De testar flera dagar inför varje deltävling och de testar nya delar till bilen.

– Inför varje deltävling kör vi ett test, det är ett specifikt test där vi kör igenom och väljer inställningar på bilen. Sedan jämför vi med anteckningar från förra året.

FAKTA

Så ser en VM-vecka ut för Pontus Tidemand och Jonas Andersson

▪▪ Söndag:

 – Vi reser till det landet där vi ska tävla, just nu är vi i Tyskland. När vi kommer fram har vi redan lagt en massa tid, flera dagar på förberedelser, säger Tidemand.

– När tävlingsveckan börjar går jag in i rallybubblan och då är allt fokus på förberedelser och tävling.

▪▪ Måndag:

– Vi testar inför tävlingen, men det är inte första testet inför Tysklands VM-rally. Vi var här och testade i juni också.

I år är det mycket som är nytt i Tyskland, bland annat har serviceplatsen flyttat från Trier till Bostalsee och den nya öppningssträckan körs i Saarbrücken. I år är det flera sträckor som är nya och att det gäller att vara extra noggrann med noterna eftersom det inte går att jämföra med tidigare år. 

▪▪ Tisdag:

– Rekognosering. Vi håller på från tidig morgon, ofta till sen kväll. Vi tränar noter genom att titta på de inspelade videorna från inboardkameran som vi har med oss i bilen. 

▪▪ Onsdag:

– Rekognosering. Vi gör samma sak som på tisdagen och efter sista rekognoseringsdagen blir arbetet ännu mer grundligt. Vi går igenom alla sträckor i sin helhet, kontrollerar noter, jämför med tidigare år. Sedan lägger vi upp en plan för sociala medier så att de som inte är på plats kan följa med i allt som händer under tävlingen. 

▪▪ Torsdag:

– Vi har presskonferenser, träffar media och kanske något jobb för sponsorer. Vi kör också ”shake down”, en slags uppvärmning för att komma i gång. Den räknas inte in i tävlingen, men man får en försmak på vad som väntar, ungefär som att landslaget tränar på matcharenan inför en match i fotbolls-VM eller ishockey-VM. På kvällen är det dags för den första superspecialen. Det är en publiksträcka och där är det ofta en bra
atmosfär. Jag gillar det verkligen.

–  Därefter förbereder vi oss för morgondagen.

▪▪ Fredag:

– Den första sträckan brukar starta kring klockan 09.00, men vi börjar med förberedelserna några timmar tidigare. Vi kör sedan till klockan 20 ungefär då det är service. Varje kväll under tävling är det detaljerade förberedelser, precis som inför tävling är det en genomgång av noter för kommande dagens sträckor, sedan måste bilen förberedas för det underlag och de sträckor vi ska köra. Dessutom måste vi gå igenom vilken strategi vi ska använda i förhållande till vilken position vi har i tävlingen. VI möter också fans och jobbar med sociala medier.

▪▪ Lördag:

– Återigen startar vi kring klockan 09, men har varit i gång ett par timmar när tävlingen drar i gång. Vi tävlar fram till 19.30 då det är dags för service och mycket detaljerade förberedelser för nästa dag. Vi förbereder noterna, oss själva och bilen. Vilken strategi ska vi anamma? 

– Sedan avsätter vi tid för autografskrivning, fans och sociala medier. Det gör vi varje dag. 

▪▪ Söndag:

– Den första starten är runt 07.30, sedan tävlar vi fram till strax efter lunch. Därefter är det prisutdelningar, presskonferenser och möten. Sedan träffar vi fans och supportrar som har rest med till tävlingen. 

Var lägger du mest tid, på tester eller tävlingar?

– Det är betydligt mer tester än tävlingar i alla fall, ser man till antalet kilometer vi sitter i en bil så sitter vi dubbelt så mycket i bilen under testdagarna jämfört med tävlingarna, säger han.

– Sedan är vi på fysläger med teamets doktor någon månad om året och kör en del mindre tävlingar också. Det är rally som är min passion, men jag brinner även för jobbet runt omkring. Är du fabriksförare som jag är så måste du göra det andra också, det är ett paket där alla delar är lika viktiga för att nå framgång. Vi har precis testat en motor till exempel, där ligger rallysatsningen i framkant men slår testerna väl ut så flyttas ofta de sakerna vi testar över till den vanliga biltillverkningen.

...men hur många är hemligt

Till skillnad från exempelvis WRC och Formel 1 finns det ingen begränsning av testerna
i WRC2.

– Exakt hur mycket vi testar är hemligt, säger han.

– Men jag skulle tro att vi ligger i fas med WRC-teamen. Det är lite olika från team till team.

Pontus Tidemand gör nu sin tredje säsong hos Skoda och är på väg att uppfylla den första delen av sin dröm – att vinna en VM-titel. Därefter är målet att ta sig vidare till den tyngsta klassen – WRC.

– För att lyckas behöver du ha erfarenhet, det är nästan ingen förare som tar sig dit utan att ha kört bra i WRC2, säger Tidemand.

– Den erfarenheten du skaffar dig där är avgörande i den här branschen.

En bransch som är mer än ett jobb. Rally är en livsstil.

FAKTA

Veckans motorlista

POLE POSITION

1 Pontus Tidemand

I morgon kan han vara världsmästare i rally. Svensken leder WRC2 och om han är sämst fyra – förutsatt att Teemu Suninen inte vinner loppet – är
titeln hans. Efter gårdagens tävlande ligger svensken tvåa.

2 Uddevalla

VM-serien i motocross är tillbaka i Sverige och i helgen är det fest på Glimminge motorstadion och de största svenska hoppen är Alvin Östlund, som är 15:e man i MX2 och Anton Gole som är 24:a i samma klass.

3 Mattias Ekström

Han leder DTM inför helgens deltävling på Zandvoort.

4 Joel Eriksson

EM-trean i formel 3 satsar på att ta poäng i helgens samtliga tre lopp
i Nederländerna. Han startar dagens race från ruta tre. I kväll blir det
viktigt att kvala bra till morgondagens två lopp.

– Zandvoort är den svåraste banan av alla att köra om på, säger Eriksson.

5 Marc Marquez

Den regerande världsmästaren i motoGP förlorade segern till Andrea Dovizioso i Österrike, men utökar ledningen i VM. Det skiljer nu 16 poäng mellan dem båda i kampen om mästerskapet. Valentino Rossi är 33 poäng efter Marquez.

6 Sebastian Vettel

Han leder VM i F1 och nu är det dags att börja jobba igen. Fabrikerna har varit stängda i två veckor, men nästa helg startar säsongen om – med loppet på Spa-Francorchamps i Belgien.

7 Fernando Alonso

F1-förarens kontrakt med McLaren går ut efter säsongen och han har hela tiden sagt att han ska ta ett beslut om sin framtid i september. Nu är den före detta världsmästaren tydlig – en bil som kan vinna eller så lämnar han Formel 1.

8 Charles Leclerc

Han är toppförare i Formel 2 och tippas bli en av Saubers förare nästa år. Han stöttas av Ferrari – som levererar motorer till Sauber.

9 Dennis Rådström

Det blev ingen start i Tysklands VM-rally för trean i junior-VM, budgeten gick inte ihop. Nu har Rådström och kartläsaren Johan Johansson startat en insamling för att kunna köra finalen i Spanien. Målet är fortfarande att vinna VM 2018.

10 Toro Rosso

Det har snackats om att Honda ska leverera motorer till Red Bulls
B-team, men enligt motorsporttotal har de samtalen avslutats. Därmed verkar Honda ha svårt att hitta team till nästa säsong, Sauber har brutit dealen och McLaren verkar leta efter en annan motortillverkare.

MOTORSTOPP

Per Gunnar Andersson

Det blev ingen start i Rally-SM i helgen, byråkrati gör att favoriten inte kör deltävlingen i Köping. Transportstyrelsen saknar handlingar i original, handlingar som bilens ägare säger sig ha lämnat in – personligen.

– Det är klart jag är besviken, säger Andersson.