Kristoffersson ska ta första rallycrosstiteln – via STCC

”Du måste tåla stress”

Foto: ANDREAS SANDSTRÖM / BILDBYRÅN
SPORTBLADET

Han har alltid drömt om VM-titeln, men det krävs mer än träning för att ­vinna den. Därför har ­Johan ­Kristoffersson ­tagit hjälp av STCC.

– Det går inte att simulera stress, du måste utsättas för den.

Efter att han varit trea och tvåa i VM de senaste två säsongerna har det bara funnits ett mål för Johan Kristoffersson i år. 2017 ska han vinna sin första VM-­titel och inför säsongens åttonde deltävling har han också övertaget i mästerskapet. Han har vunnit tre av de fyra senaste deltävlingarna, har 31 poäng ner till närmsta förare som dessutom är hans team­kollega och 38 poäng ner till den regerande mästaren Mattias Ekström.

”Måste ta poäng”

– Jag tror att det är viktigt att fortsätta fokusera på varje tävling, jag får ­inte tänka på mästerskapet, säger Johan Kristoffersson.

– Jag måste ta poäng varje helg, men jag får inte ta för stora risker. Samtidigt har vi ett otroligt bra ­paket, utan några större svag­heter och det har bara blivit starkare.

Helgens VM-deltävling i Kanada avgörs som många andra på både grus och ­asfalt. Det är en kombination som passar förare som tävlat mycket inom både banracing och rallycross, faktum är att både fjolårets mästare Mattias Ekström och årets VM-dominant Johan Kristoffersson valt att fortsätta med just den kombinationen.

Går inte simulera

Ekström varvar det tyska mästerskapet DTM med rallycrossen och Kristoffersson kör även STCC där han just nu ligger tvåa.

– Det är viktigt att man hela tiden behåller tävlings­­momentet, klarar av att ­köra på olika typer av ­underlag och i olika väderförhållanden, säger Johan Kristoffersson.

– Du är nervös när du ska prestera, du måste kunna hantera det när det dess­utom är mycket trafik omkring dig. Det handlar om instinkter och spårval. Det är omöjligt att träna det ­under tester när det är två bilar som kör mot varandra. Dessutom kan du inte simulera stress, du måste utsättas för den om och om igen för att lära sig hantera den.

FAKTA

Veckans motorlista

POLE POSITION

1 Angel Nieto

En av mc-sportens största legendarer är död. 

Nieto blev påkörd när han ­körde fyrhjuling på Ibiza förra veckan och han avled av sina skador. 

Nieto vann 13 VM-titlar och 90 GP-segrar mellan 1964 och 1986. Bara två förare, ­Giacomo Agostini (122 segrar) och Valentino Rossi (115) har vunnit fler VM-deltävlingar än vad han har gjort.

2 Johan Kristoffersson

Han leder VM i rallycross. I helgen vill han ta säsongens ­fjärde seger på fem lopp. Nu kör serien i Kanada och han utmanas av bland annat Mattias Ekström och Tommy Hansen.

3 Felix Rosenqvist

Svensken avslutade säsongen i Formula E med en andraplats, blev årets ­nykomling och trea i mästerskapet. Det är otroligt starkt av Sveriges just nu bästa racerförare.

4 Marc Márquez

Sommarlovet är över, motoGP kör i Brno och det är en tuff kamp mellan ­Márquez, Maverick Viniales, Andrea Dovizioso och Valentino Rossi. Det skiljer tio poäng mellan de fyra ­förarna i toppen av mästerskapet.

5 Robert Kubica

Sex år efter sin svåra olycka är polacken tillbaka i F1. Han körde det officiella testet i Ungern för Renault och teamet ville se om han är ett alternativ för 2018.

– Det är för tidigt att säga vad nästa steg är, säger han själv.

6 Joel Eriksson

F3-föraren gjorde flera fantastiska omkörningar under två av helgens tre EM-lopp på Spa-Francorchamps och efter två pallplatser ligger 18-åringen trea i EM.

7 Kimi Räikkönen

Det senaste ryktet säger att finländaren blir kvar i F1, att det bara är en ­formalitet kvar innan han och Sebastian Vettel förlänger sina kontrakt med­ ­Ferrari. Stallet brukar presentera sina förare på Monza, där kör VM den första helgen i september.

8 Gustav Malja

Han testade F1 för Sauber. Tiderna imponerade inte, men teamet var nöjt och Gustav som annars kör F2 hoppas vill ha mer.

– Jag hoppas att detta bara är början, men det är en bra början.

9 Kymiring

nVM i roadracing gör comeback i Finland, från och med 2019 och fem år ­framöver ska Finlands GP avgöras elva mil utanför Helsingfors.

10 Porsche

Mercedes lämnar DTM, Porsche lämnar WEC. Båda två väljer att satsa på Formula E framöver. Elbilsmästerskapet har numera samma ägare som F1 och planen är att de båda mästerskapen i framtiden ska arrangeras tillsammans.

MOTORSTOPP

Dennis Rådström

Rallyföraren ligger trea i JVM, men tvingas stå över Tysklands VM-rally och det finns en risk att säsongen är över. Teamet har ett budgetunderskott.

– Vi jobbar stenhårt för att köra finalen i Spanien och går för segern i rookie-­cupen, men behöver all hjälp vi kan få för att ta oss dit, säger Rådström.