Oslagbara duon ska nu vinna Dakarrallyt

1 av 2 | Foto: Foto: AFP och ERIK MÅRTENSSON
SPORTBLADET

Daniel Elena.

Namnet säger dig kanske inte så mycket – men lägg till hans partner Sebastien Loeb och fram växer ett näst intill oslagbart team.

Nio gånger har de vunnit VM i rally. I dag kan de vinna Dakarrallyt.

Sebastien Loeb inledde sin idrottskarriär som gymnast, men hans talang räckte inte för att nå världstoppen och han hade ingen lust att plugga. I stället drömde han drömde om en egen bil.

Därför hoppade han av skolan, utbildade sig till elektriker och köpte sin första bil. Något år senare körde han ett par mindre rallytävlingar och två år senare, 1997, hittade han en sponsor och då träffade han också kartläsaren Daniel Elena. Tillsammans har de skrivit VM-historia och i dag kan de vinna den klassiska tävlingen.

– I Dakar är navigeringen helt avgörande, sa Elena inför ekipagets andra start i Dakarrallyt.

– När vi körde i WRC målade jag inga färger på mina noter, nu färglägger jag allt. Det är lättare att se och jag måste kunna beskriva saker innan jag ens har sett dem själv.

’Speciellt med Daniel’

Även om de har känt varandra i 20 år, tillbringat mer tid tillsammans än vad var och en gjort med sina respektive fruar så har äventyret Dakar varit en ny resa där båda fick börja om från noll.

– Det mest logiska hade att välja en kartläsare med erfarenhet av Dakar, men det är något speciellt att göra det med Daniel. Vi måste lära oss och förstå det tillsammans, säger Loeb till motorsporttotal.

Dessutom behöver han en partner att dela allt med. Så är livet under Dakar­rallyt.

– Jag trodde att vi skulle vara tillsammans i bilen och kanske på kvällarna, men vi vaknar till och med tillsammans, säger Loeb till Red Bull TV och visar den moderata husbil som de delar under rallyt.

De är överens om att aldrig lägga sig osams och att alltid starta en ny dag från noll.

– Ofta behöver vi inte ens prata med varandra. En blick är allt vi behöver. Vi vet allt om varandras vanor och ovanor. Vi håller oss helt enkelt ur vägen för varandra. säger Daniel Elena.

Fjolårets Dakarrally inledde ekipaget starkt, de ledde tävlingen efter den första veckan – men sedan började problemen. De körde lite för fort, körde fast och tappade tid.

’Allt ska vara perfekt’

– Vi började satsa mot årets tävling redan när vinstchansen var borta förra året, vi försökte hitta egna vägar, inte följa spåret utan komma ut på samma ställe i alla fall, säger Sebastien Loeb.

– Oavsett resultatet vill jag alltid att allt ska vara perfekt, annars är jag inte nöjd.

Efter två veckors tävlande är han lite mer än fem minuter efter Stephane
Peterhansel och är han efter sin teamkollega när tävlingen går i mål i eftermiddag lär han inte vara nöjd.

Räkna med att han och Daniel Elena kommer tillbaka 2018 – för att vinna.

FAKTA

ANNAS MOTORLISTA

POLE POSITION

1 Stephane Peterhansel

Han kan vinna Dakarrallyt för 13:e gången i eftermiddag. Han har fem minuters försprång på Sebastien Loeb och duellen mellan de båda frans­männen är tävlingens behållning.

2 Petter Solberg

Den trefaldige världsmästaren och hans team får fabriksstöd till årets säsong. VW som lämnat WRC satsar på en VM-titel i rallycross. Det blir en värmländsk storsatsning eftersom fjolårets VM-tvåa, Johan Kristoffersson, blir stallkompis med Solberg.

3 Pascal Wehrlein

Han lär bli Marcus Ericssons teamkollega hos Sauber. Tysken körde F1 för Manor förra året, är testförare hos Mercedes och vann DTM 2015.

4 Pontus Tidemand

Svensken inleder jakten på en VM-titel i WRC2 när han kör för poäng i Svenska Rallyt. Han ska köra i Monte Carlo nästa vecka, men då tävlar han inte om några VM-poäng.

5 Renault F1

Än så länge är teamet först ut med att presentera sin bil, datumet är den 21 februari Därefter följer Force India den 22:a, Mercedes den 23:e och Ferrari den 24 februari. Övriga team har inte spikat sina presentationer än.

6 Sebastien Ogier

De senaste årens världsmästare kör Svenska Rallyt. Anmälningslistan är klar, 38 ekipage ställer upp i WRC- och 56 i den historiska klassen. Däremot saknas fjolårets VM-trea Andreas Mikkelsen och Fredrik Åhlin, hemmahoppet avstår för att satsa pengarna på resten av säsongen.

7 Paddy Lowe

Britten ärt en av nyckelpersonerna bakom Mercedes framgångar i F1, men har lämnat teamet. Det sägs att han blir stallchef hos Williams, ett team han tidigare har arbetat för och vann tillsammans med Nigel Mansell van han VM-­titeln med 1992.

8 Mads Östberg

Tillsammans med Martin Prokop startar han ett eget team, Ford och M-sport ställer bilar till förfogande. Första start blir i Svenska Rallyt, då med Östberg bakom ratten, Prokop kör i Mexiko. Från och med Frankrikes VM-deltävling ska teamet ha två bilar.

9 Esteban Gutierrez

Han lämnade Haas och F1, i år ska han köra utvalda tävlingar i Formula E. Där möter han bland annat Felix Rosenqvist.

10 Marica Renheim

I höstas meddelade världsmästaren i snöskotercross att hon lägger av, men redan i helgen gör hon comeback. Hon vill kvala in till SM i stadioncross.

MOTORSTOPP

Frédéric Vasseur

Han var teamchef hos Renault F1-team under en säsong, men i veckan fick han lämna sitt jobb.