Ramaskri kring reklam med Ben Johnson

SPORTBLADET

Tänk dig att Ben Johnson sitter bakom ett skrivbord och presenteras som olympisk mästare, förordar en produkt som ”testat positivt” och ska ge dig ”en orättvis fördel”.

Klingar det falskt?

Det tycker den australiensiska antidopningsbyrån som nu anmält den kontroversiella reklamen.

Allt handlar om en ny mobilapp som ska göra det lättare att spela på olika vadslagningar.

Men vägen företaget valt för att marknadsföra appen har skapat stor debatt i Australien. Anledningen är att valt Ben Johnson som ansikte utåt med motiveringen att ”när det kommer till prestationshöjande saker så kan verkligen Ben sina grejer”.

– Den här appen testat positivt för både fart och kraft, säger Ben Johnson själv i den 1,30 långa reklamfilmen.

”Fel på så många nivåer”

Antidopningsenheten (Asada) har formellt anmält reklamen.

”Den här reklamfilmen glorifierar prestationshöjande substanser inom idrotten och skickar helt fel budskap om att det skulle vara normalt”, skriver man i ett uttalande.

– Det här är fel på så många nivåer, att glorifiera en fuskare och koppla det till betting och promota det mot barn och ungdomar så här, säger senatorn Nick Xenophon, enligt Guardian.

Men företaget vägrar ta tillbaka filmen.

”Sportsbet har inga planer på att ta bort reklamfilmen, vi har fått överväldigande stöd från allmänheten och de ser reklamen för vad den är, ett skämt med glimten i ögat”, skriver en talesperson.