Marcus Ericsson om problemen i F1

Foto: AP TT NYHETSBYRÅN
SPORTBLADET

BARCELONA. Han gjorde allt rätt. Ändå räckte det inte.
Kollegan tog Saubers första poäng för 2017.
– Det är otroligt frustrerande, jag vill ju vara bäst, säger Marcus Ericsson.

– Jag körde bra ändå är det teamkollegan som står där som hjälte och jag är inte så mycket alls.

Svensken startade F1-loppet i Spanien från den 16:e rutan. Han hade övat in en ny startteknik, men fick ändå hjulspinn och tappade mark.
– Jag stod med båda bakdäcken på den tjocka mållinjen som går där och när jag släppte hade jag inget grepp alls utan hjulen bara spann. Nu måste vi analysera vad det berodde på, om det var linjen eller något annat, säger Ericsson.
– Jag tappade väl bara en position där, men sedan stod både Kimi Räikkönen och Max Verstappen framför mig när de hade gått ihop. Jag fick tvärbromsa, då körde alla om mig innan den andra kurvan.

Marcus Ericsson om problemen i F1

Efter det körde han i kapp flera av konkurrenterna som hade den hårdare gummiblandningen, men han fastnade bakom Lance Stroll i Williams.
– Vi kan konstatera att det värsta man kan göra i år är att köra en Ferrarimotor från 2016 mot en Mercedesmotor från 2017. Jag fick spara energi i flera varv för att ens försöka ta mig förbi och det krävdes både tålamod och kreativitet för att lyckas.
– I det läget var vi också på en strategi med ett stopp, men så fick jag problem med bromssystemet och för att får ordning på det behövde jag trycka på en massa knappar på ratten. Det löste sig efter ett para kurvor, men jag fick en bromsplatta på det ena däcket och då bestämde vi oss för att byta strategi till två depåstopp och det var också rätt i det läget.

Tappade 15 sekunder

Problemet var bara att när Ericsson kom ut med på banan med sina nya däck kom den virtuella säkerhetsbilen ut efter en kollision. De bilar han skulle ha kört om gick in i depå och bytte däck de också.
– Där tappade vi 15 sekunder. Jag fattar inte att det är möjligt. Alltid när vi gör något sådant så blir strategin fel. Varför kunde inte säkerhetsbilen kommit varvet innan?, funderar Ericsson.
– Flytet har inte varit med oss på länge nu.
Nu resulterade det i att han återigen hamnade bakom Stroll, återigen fick kämpa mot den nya motorn från Mercedes och återigen tappade tid innan han kunde köra om. Samtidigt som hans teamkollega slutade på plats åtta var Marcus Ericsson elva, en placering från VM-poäng.
– Jag känner att jag var minst lika bra, jag körde minst lika snabbt och utan säkerhetsbilen hade jag också kommit i mål ungefär där han var. Nu tog han poäng, men inte jag.
– Det som är positivt är att vi har tagit ett steg framåt, men jag är ju tävlingsmänniska jag vill vara bäst i teamet. Jag tycker att jag körde bra, men ändå är det teamkollegan som står där som hjälte och jag är inte så mycket alls.
Nästa deltävling avgörs i Monaco om två veckor.