Ericsson: Ett av de häftigaste racen

Hoppfull inför Monacos GP: ’Ska ha en chans att ta poäng’

SPORTBLADET

Poängen i Spanien var överraskande.

Nu vill Marcus Ericsson attackera igen.

– Det är på banor som Monaco vi ska ha en chans att ta poäng, säger han.

Teamkollegan Pascal Wehrlein tog teamets första poäng när han tog målflagg som sjua i Spaniens GP för två veckor sedan. Marcus Ericsson slutade precis utanför poängplats, vilket var ett stort kliv framåt jämfört med tidigare under säsongen. Då hade flera av konkurrenterna stora uppdateringar med sig, medan Sauber bara hade en ny bakvinge.

– Det känns lovande. Det finns mycket positivt att ta med sig från det loppet, ­säger Ericsson till Sportbladet.

”En stor uppdatering”

Teamets stora uppdatering kommer till helgens lopp i Monaco. Sauber, som kör med en Ferrarimotor från 2016, har valt att lägga in en attack till en bana där motorn inte har någon ­större betydelse.

– Vi kommer med ett nytt golv, nya detaljer på framvingen och på sidepodsen. Det är en stor uppdatering och därför är vi hoppfulla, säger Marcus Ericsson.

– Monaco, Budapest, Singapore och kanske Suzuka är de banor som vi ska ha en chans att ta poäng. Det är ­alla banor där motorn inte är avgörande, vilket ger oss en bra möjlighet.

Under torsdagens träningar låg dock Sauber kvar långt ner i fältet, men förhoppningen är att man kan förbättra bilen under dagens tredje träning för att kunna attackera i kvalet – ­eftersom en bra startposition är avgörande för att lyckas i Monacos GP.

Tävlingen avgörs på gatorna i det lilla fursten­dömet, vägarna är krokiga, slingrar sig upp för berget för att sedan falla brant ner mot Medelhavet. Det är trånga svängar och i stort sett omöjligt att ­köra om. Banan är dessutom bara 3,3 km lång vilket gör att bilarna ligger ­nära varandra, och eftersom föraren måste växla närmare 50 gånger under vart och ett av de 78 varven – och dess­utom bara har ­någon millimeter till muren så är risken för misstag överhängande.

”Omöjligt att köra om”

– Monacos GP är ett av de häftigaste racen i hela ­kalendern och med de nya bilarna kommer det att gå fruktansvärt snabbt och ­vara omöjligt att köra om, säger Marcus Ericsson och fortsätter:

– Det är en bana där man kan köra på gränsen, men inte över den. Därför blir kvalet avgörande.

FAKTA

FEM PROFILER: Det betyder Monacos GP för mig

Stefan ”Lill-Lövis” Johansson, 60, 79 F1-lopp:

– Tillsammans med Le Mans och Indianapolis 500 är det ett av de tre stora racen som alla förare vill vinna mer än något annat.

Marcus Ericsson, 26, F1-­förare Sauber:

– Det är en av de häftigaste banorna ­under året. Det är mäktigt att köra F1 där och det ska bli roligt att göra det med årets bilar som är betydligt snabbare än tidigare. Det är en bana jag ­alltid har gillat, där jag ofta har kört bra och jag ser fram emot att göra det med våra nya uppdateringar den här helgen.

Nico Rosberg, 31, tre segrar i Monaco, världsmästare 2016:

– Det är en otrolig utmaning. Det är otroligt svårt att ta ut allt av både dig själv och bilen, utan att göra en miss på de trånga gatorna. Den banan förlåter ingenting. Gör du ett enda fel på ett pass så har du förstört dina chanser till ett bra resultat. Du kan ändå göra en okej helg, men ska du vinna har du inte råd med ett enda misstag.

Jac Villenueve, 46, världsmästare 1997:

– Det är alltid fantastiskt att köra i Monaco. Man känner farten, även om det egentligen går betydligt långsammare än på andra banor så känns det som om det går så betydligt ­fortare. Det är så hoppigt och så ­intensivt. Det är en bana där man måste veta var gränsen går och hålla sig på rätt sida. Annars är du borta. Det är så extremt, det får hjärtat att slå några extra slag, pulsen går upp. Det är en bana där föraren verkligen gör skillnaden.

Daniel Ricciardo, 27, Red Bull, hade pole position 2016:

– Det är något speciellt med att kunna sova i din egen säng och dessutom klaga på allt ljud utanför fönstret under natten. Monaco är min favoritbana, den är så trång och så utmanande. Utifrån verkar det som om det är omöjligt att köra igenom vissa parter i den farten som vi kör, men när du väl är i bilen så är det en fantastisk känsla och om du går in i muren så blir du inte rätt. Du vill bara göra om det igen, och igen. Allt runt omkring gör helgen väldigt unik och speciell.