Guide: Allt inför dagens fyra lopp

SPORTBLADET

En riktig supersöndag för alla motorälskare.

Sportbladets motorexpert Anna Andersson guidar dig och ger dig full koll på alla dagens lopp.


Indy 500

Foto: Michael Conroy / TT / NTB Scanpix

Var: Indianapolis, USA.

Vad: En av världens äldsta racertävlingar, som har arrangerats sedan den 30 maj 1911. Varje år besöker mer än 400 000 människor eventet – som pågår i mer än en vecka.

Värt att veta: Vinnaren av Indy 500 dricker alltid en klunk mjölk, ingen champagne.

Framgångsrika förare: A.J. Foyt, Al Unser och Rick Mears har vunnit loppet fyra gånger var.

Framgångsrika svenskar: Den ende svensk som vunnit loppet är Kenny Bräck, som vann 1999.

Regerande mästare: Alexander Rossi, USA.

Därför tittar vi 2017: ­Fernando Alonso, dubbel världsmästare i F1, väljer att köra Indy 500 i stället för Monacos GP. Han är debutant och startar i andra led, från plats fem.

Monacos GP

Foto: ANDREJ ISAKOVIC / AFP

Var: Monte Carlo, Monaco.

Vad: Världens mest kända racingtävlingar som avgörs på gatorna i furstendömet. Det har de gjorts nästan varje år sedan 1929, och sedan 1950 har de funnits med i VM i Formel 1. Tävlingen ger massor av glitter och glamour till F1 och för flera av förarna är det en tävling på hemma­plan – eftersom de bor i just Monaco.

Värt att veta: Fursten i Monaco delar ut priset till vinnaren.

Framgångsrika förare: Ayrton Senna vann loppet sex gånger, Graham Hill och Michael Schumacher vann fem gånger var.

Framgångsrika svenskar: Ronnie Peterson är den enda svensken som vunnit ­loppet, han vann med en Lotus-Ford 1974.

Regerande mästare: Lewis Hamilton. Han har vunnit tävlingen två gånger, 2016 och 2008.

Därför tittar vi 2017: Årets bilar är bredare och snabbare än tidigare. Det lär bli enormt svårt att köra på de kurviga gatorna i Monaco. Dessutom är F1 i år en häftig kamp mellan VM-ledande Sebastian ­Vettel, Ferrari, och ­Lewis ­Hamilton, ­Mercedes.

24-timmarsloppet på Nürburgring

Foto: Maciej Sakowicz / AP TT NYHETSBYRÅN

Var: Nürburgring, Tyskland.

Vad: Sedan 1970 arrangeras den dygnslånga tävlingen som inspirerats av LeMans 24-timmarslopp och 24-timmarsloppet på Spa. Den körs på delvis på Nordschleife (den klassiska norra slingan) av Nürburgring. Ett varv är över 25 km, 2007 deltog 224 bilar i tävlingen. I dag har man begränsat antalet till 190, men det gör ändå att närmare 800 förare kan delta i tävlingen.

Värt att veta: Banan kallas för ”det gröna ­helvetet”, har man väl varit där är det lätt att förstå varför.

Framgångsrika förare: Pedro Lamy, Marcel Tiemann och Timo Bernhard har alla vunnit fem tävlingen fem gånger.

Framgångsrika svenskar: Edward Sandström vann med Audi 2015 och Örnulf Wirdheim med Porsche 1993.

Regerande mästare: Mercedes (Bernd Schneider, Maro Engel, Adam Christodoulou och Manuel Metzger).

Därför tittar vi 2017: Förarna älskar den ­utmanande och väldigt långa banan och det gör publiken också. Dessutom kan vädret slå om fort och ge förarna ytterligare utmaningar, vad sägs om regn, solsken, hagel eller dimma? Varför inte allt under en och samma tävling? Tävlingen som är öppen för standardvagnar och GT-bilar är en klassiker för alla motorsportfantaster.

Rallycross på Lydden Hill

Foto: Lennart Pettersson/TT / TT NYHETSBYR≈N

Var: Lydden Hill i Storbritannien.

Vad: Banan byggdes 1955, men det är nu 50 år sedan den första tävlingen i rallycross genomfördes och det skedde just på Lydden Hill som kallas för ”The home of rallycross”. Banan har fram till nu varit självskriven i det världsmästerskap som nu arrangeras för fjärde gången.

Värt att veta: Det kan vara sista gången VM i rallycross avgörs på den klassiska banan. Från och med 2018 avgörs Storbritanniens ­VM-deltävling på F1-banan Silverstone.

Framgångsrika förare: Kenneth Hansen, ­pappa till årets VM-förare Timmy och Kevin, ­
har vunnit två gånger (1996 och 2009), Olle ­Arnesson vann 1979 och 1980, dessutom har Stig Blomqvist, Rolf Nilsson och Mattias ­Ekström varsin seger.

Regerande mästare: Mattias Ekström, ­Sve­rige.

Därför tittar vi 2017: Dels är VM en kamp ­mellan två svenska förare, Mattias Ekström och Johan Kristoffersson, men det finns ytter­ligare två världsmästare på start­linjen och minst sju förare som kan vinna en deltävling. Kampen på den snabba grusbanan lär bli något utöver det vanliga.