Hemliga F1-spelet: ”Värre än vanligt”

1/12
SPORTBLADET

BARCELONA. Du tror att du har sett allt. Bilen, varvtiden och vem som är snabbast. Men egentligen har du inte koll på någonting.

– Tester är ett tjuv- och rackarspel, säger Marcus Ericsson.

Därför kan du inte ens tro på det du ser.

Vid en första anblick känns F1-testerna öppna och vänligt inställda till både media och publik. Här leker barn läktaren, fans tar foton på bilar och jublar över att motorerna rusar.

Men glöm det.

Under testerna är ingenting som det ser ut att vara – inte ens resultatlistan.

– Det är ett enda stort tjuv- och rackarspel, i år är det naturligtvis värre än vanligt eftersom det har varit en stor regeländring, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

På taket till presscentret trängs fans och fotografer som alla riktar sina kameror och mobiler nedåt för att ta en bild ner på depårakan. Målet är att fånga en bil på väg in eller ut ur garaget. Där står också medarbetare från ett team för att kunna fotografera detaljer hos konkurrenterna och fotografer i med pressackreditering som betalas av ett team för att plåta detaljer hos ett annat – och detta leder naturligtvis till att teamen täcker över alla känsliga detaljer på bilen så snart den inte är i rörelse.

Försöker lura fotograferna

– Vi hade flera fotografer ute på banan i går som plåtade bakvingar och framvingar på andra bilar med rejäla objektiv så vi kunde skicka hem bilderna till fabriken för analys. Så är det säkert i dag också, erkänner Ericsson.

En bil som stannat på banan täcks över med ett skynke innan den bärgas och väl tillbaka på depårakan har stallet ställt ut flyttbara väggar för att skydda bilen och hindra någon från att fotografera in i garaget.

Den svenske F1-föraren berättar också att teamen försöker lura fotograferna genom olika skenmanövrar.

– Det kan vara så att man täcker över en annan grej för att dra fokus från den saken man egentligen vill skydda. Ofta försöker folk att dölja diffusorn, även om den syns på banan och fotograferna står där med sina objektiv, säger han.

”Har inte med alla nyheter”

– Sedan är det klart att teamen inte har med alla nyheter till det första testet, är sparsamma med dem på det andra för att bygga på dem på bilen till premiären i Australien.

Det gör att den bil som presenteras under tjusiga former inför säsongen inte är den samma som kör premiären en månad senare. Ingen vill visa upp sina idéer och detta leder naturligtvis till att det inte ens går att lita på resultatlistan. Alla teamen har olika agendor, vissa kör en tävlingsdistans, andra kör kortare stints, vissa mäter luftmotståndet och andra letar efter rätt balans. Dessutom kör vissa bilar med mer bränsle och andra med nästan ingenting alls.

– Jag är övertygad om att Ferrari bluffar, säger Lewis Hamilton.

– Deras bil är mycket snabbare än vad de visar. Det kommer att vara jämnt mellan oss.

”Stor rivalitet”

Ett team som legat långt ner i resultatlistan och behöver visa att det finns potential eller en förare som behöver stärka sina aktier kan plötsligt köra ett monstervarv med en extremt lätt bil – allt för att visa upp sig för finansiärer och andra viktiga personer.

– Det är stor rivalitet mellan teamen nu och ingen vet egentligen var den andra står, säger Marcus Ericsson.

– Man får en känsla av hur man ligger till, men till första tävlingen kan det mesta vara omkastat. Ingen får en riktig bild av rangordningen mellan teamen innan kvalet till Australiens GP.

För under F1-testerna kan du inte tro på det du ser.