Ricciardo övertygad: ”Satsa pengar på oss”

Red Bull tänker utmana Mercedes 2017

1 av 2 | Foto: Tim Warner / GETTY IMAGES NORTH AMERICA
SPORTBLADET

De dominerade i fyra säsonger.
Sedan kom regeländringen och ett annat team tog över.
Nu kommer nästa stora förändring och Red Bull är redo.
– Jag skulle sätta mina pengar på oss, säger Daniel Ricciardo.

Han har varit den främste utmanaren till Mercedes både 2014 och 2016 men till nästa år är han redo att inte bara ta upp kampen med den dubble världsmästaren Lewis Hamilton - han är också redo att gå om.
– Efter allt vad jag har hört om den nya bilen så skulle jag definitivt sätta mina pengar på oss, säger Daniel Ricciardo till Formula1.com.
– Jag tror att vi kan utmana honom. Om vi gör samma framsteg som vi gjorde under förra året kommer han inte att ha det enkelt, tro mig.

Mästarbil 2017

Ricciardo och hans teamkollega Max Verstappen var de enda två förarna som inte körde en Mercedes som lyckades vinna lopp 2016. Till årets säsong kommer en ny stor regeländring och bilarna beräknas bli runt fem sekunder snabbare jämfört med förra året och den stora förändringen kan kasta om i resultatlistan - även om det inte skett några större förändringar på när det gäller motorerna.
– 2017 är ett nytt år och jag hoppas att min bil är en mästarbil, säger Daniel Ricciardo.
Fram till och med 2013 var Red Bull det dominerande teamet i F1, men regeländringen inför 2014 gav Mercedes ett försprång. Inför årets säsong har reglerna återigen justerats och därmed har rollerna återigen kastats om.

Red Bull har ännu inte meddelat när årets bil ska presenteras, först ut är Renault den 21 februari och de första testerna inleds i Barcelona den 27 februari. I år deltar bara tio team i VM eftersom Manor har gått i konkurs.

FAKTA

De nya reglerna 2017

Däcken: Däcken blir ungefär 25 procent bredare, konkret betyder det att framdäcken ökar bredden från 245 till 305 mm och bakdäcken från 325 till 405 mm. Det är att de får bättre fäste. Ett problem är att däcktillverkaren i Pirelli inte kunna testa de nya däcken på nästa års bilar utan tagit fram dem med hjälp av modifierade fjolårsbilar. För de första fem, GP-loppen väljer Pirelli ut vilka gummiblandningar som ska användas, sju set av den mjukaste gummiblandningen, fyra från den mellersta och två set av den hårdare.

Bilarna: De blir bredare än 2016. Bilarna blir max två meter breda, framvingen ökar med 15 cm, bakvingen med 20. Mellan fram och bakaxeln ska det framöver bara vara 160 cm, dessutom kommer bakvingen att sitta lägre. Bilens minimivikt höjs med 20 kg, till 722 kg för att öka downforce Förändringarna görs för att bilen ska se mer aggressiv ut och dessutom ska de vara mellan fyra och fem cm snabbare per varv.

Motorer: Det svårbegripliga tokensystemt plockas bort, nu får Mercedes, Ferrari, Renault och Honda utveckla sina aggregat. Bränslemängden ökas från 100 till 105 kg per lopp. När det gäller de omdiskuterade kostnaderna blir det en miljon Euro (runt 10 miljoner kronor) billigare för de team som köper motorer och ligger nästa år på 17 miljoner euro, 2018 sänks den kostnaden med 3 miljoner Euro till. Om ett team står utan motor, som Red Bull inför 2016, måste den motortillverkare som levererar till det minst antal team leverera motorer. Nästa år ska en förare klara sig med fyra motorenheter under en säsong, i år var det fem.