Tung Thed Björk jagar poäng i VM

Tung Thed Björk jagar poäng i VM
Foto: Francois Flamand / DPPI Media
Tung Thed Björk jagar poäng i VM
SPORTBLADET

Succén i Monza ger extra tyngd åt Thed Björk.
Nu fylls bilen med ytterligare 80 kg.
– Jag hoppas att jag får behålla den vikten resten av året – då vinner vi titeln, säger VM-tvåan.

Thed Björk efter VM-segern på Monza
Foto: Polestar Cyan Racing
Thed Björk efter VM-segern på Monza

Efter segern på Monza klev han upp på plats två VM och därför får hans bil 80 kilo extra inför helgens deltävling i Ungern. Det är den maximala extravikten som en bil kan få i WTCC och baseras på den varvtid som bilen har haft de senaste racen.

Thed Björks Volvo har varit en av de snabbaste i fältet och därför får han släpa runt på en ballast som väger ungefär lika mycket som han själv.

– Det får ju Honda, som är våra största konkurrenter, också göra. Då är det värre med våra andra konkurrenter från Citroën som inte har samma extravikt, säger Thed Björk.

– Samtidigt kan jag inte göra någonting åt dem utan jag kan bara fokusera på mig och min bil.

Tung Thed Björk jagar poäng i VM

Vikten påverkar bilen på flera sätt, den blir långsammare och måste också köras på ett annat sätt.

Förändras din körstil någonting av extravikten?
– Gränsen kommer tidigare och det är viktigare för mig att inte gå över den. Jag får inte vara för snabb in i kurvan, då tappar jag bilen.

– Samtidigt är det ett nytt system för mig. Jag vet inte hur jag ska bedöma känslan än. Det enda jag kan göra är att prestera det bästa jag kan.

Han och Volvo har inlett säsongen bra och Polestar imponerande på F1-banan i Monza. Nu väntar ytterligare en klassisk F1-bana, Hungaroring i Budapest.

– Egentligen så byter man bara bana, jag ska försöka ta med mig samma känsla, samma tankesätt och fokus som jag hade på Monza. Varje gång jag byter bana så jag försöka ta med mig den känslan. Det gjorde jag i STCC under 2013 och 2014 och det fungerade bra, säger Björk som vann STCC de två säsongerna.

I år är målsättningen att bli Sveriges första världsmästare i banracing.

FAKTA

Extra vikter inför Ungerns VM-deltävling

Volvo S60 Polestar – 0.0 sek – +80 kg
Honda Civic – 0.0 sek – +80 kg
Citroën C-Elysée – +0.3 sek – +50 kg
Chevrolet Cruze – +0.8 sek – +0 kg
Lada Vesta +1.6 sek +0 kg