Tävlar – mitt i New York City

Rosenqvist om historiska loppet: ’Väldigt coolt’

SPORTBLADET

Han trycker gasen och styr förbi Frihetsgudinnan och siluetten av ­Manhattan.

I helgen gör Felix ­Rosenqvist någonting ­ingen annan racer­förare har gjort tidigare.

– Jag har svårt att ­förstå att vi faktiskt ska köra racerbil här, säger han.

– Här i New York City!

25-åringen ligger trea i Formula E, det världsomspännande mästerskapet för elbilar som kört i metropoler som Berlin, Hongkong, Buenos Aires och Paris. I dag väntar ett historiskt lopp.

För första gången ­arrangeras det en motortävling på gatorna i New York, med en av världens mest välkända siluetter
i bakgrunden.

– Det är mycket viktigt för vår serie att vi får den här möjligheten, säger ­Felix Rosenqvist.

– Det är väldigt coolt att få uppleva New York på ett sådant sätt och tävla på ­gatorna här.

Energikrävande lopp

Serien kör i år för första gången på Brooklyn Street Circuit, ett lopp i kväll och ett i morgon. Det första loppet går över 43 varv och det andra över 49, vilket är en stor utmaning i ett mästerskap där energieffektiviteten är avgörande.

– Vi kan använda mycket mer energi i lördags­racet än på söndagen.

– Vi behöver fortfarande tänka strategiskt även i det första loppet, men det blir stor skillnad på hur vi ­lägger upp saker och ting från den ena dagen till ­nästa – sex varv är mycket
i Formel E.

När nu mästerskaps­ledaren, den tidigare F1-­föraren Sebastien Buemi, missar helgens deltävlingar eftersom han har engagemang i WEC, öppnar det nya möjligheter för Rosenqvist.

– Ett realistiskt mål inför säsongen var att jag skulle vara bästa nykomling, men jag hade inte väntat mig att jag skulle vara med och slåss om titeln, säger han till Sportbladet.

– Buemi ligger rätt långt framför mig, så målet är att gå upp på andraplats och allt annat är en bonus.

Han älskar stadslopp, han älskar utmaningen på banan och han älskar den utmanande bilen.

”Blir bättre racing”

– Att köra Formula E är någonting helt annat än ­annan formelbilskörning. Bilarna är svårkörda både mekaniskt och tekniskt, det gör att även mycket duktiga förare som har F1-meriter gör misstag vilket i sin tur leder till att det blir bättre racing, säger Felix Rosenqvist, som redan är klar för ytterligare en ­säsong i mästerskapet.

– Jag tycker att det bara blir roligare och roligare. Som förare är den här ­typen av racing så roligt det kan bli.

FAKTA

Så avgörs Formula E-mästerskapet

 Formel E:

Det är mästerskap för elbilar och det avgörs i några av världens största metropoler. Detta är mästerskapets tredje säsong och tolv ­race ­avgörs på fem kontinenter. Efter ­tävlingshelgen i New York återstår två lopp. Båda avgörs sista helgen i juli i Montreal, Kanada.

Så går kvalet till:

För att minska trafiken delas fältet in i fyra grupper, varje grupp har sex minuter på sig att sätta den snabbaste tiden. När alla grupper har kört går de fem snabbaste ­förarna vidare till Super Pole. Under 15 ­minuter gör de upp om de fem ­första startplatserna, de kör en i taget och den snabbaste varvtiden ger ­pole position.

Maximal effekt i kval:

200 kW (270 hk).

ν Så går racet till:

Startuppställningen ­bestäms av hur det går i tidskvalet. Loppet ­sträcker sig över 50 minuter med ett ­obligatoriskt depåstopp efter halva ­distansen. Då byter ­föraren till en bil med fulladdat batteri.

 Maximal effekt i race:

170 kW (230 hk).

Så räknas poängen:

Placering 1–10 ger poäng, enligt samma schema som F1. Ettan får 25 poäng och sedan är det en ­fallande skala till plats tio som får en ­poäng. Snabbaste varv ger två bonus­poäng och pole position ger tre ­bonuspoäng.

 Biltillverkare:

Renault, ­Audi, BMW, Jaguar och från och med 2018 kliver också Mercedes in som ­fabrikstillverkare.

FAKTA

MOTORLISTAN

POLE POSITION:

1. Valtteri Bottas

Han gjorde allt rätt i Österrike och efter finländarens seger har tvekampen om VM-titeln i F1 blivit en trekamp.
I morgon avgörs Storbritanniens GP, men där startar inte finländaren från pole position. Han har bytt växellåda och flyttas tillbaka fem platser i starten.

2. Felix Rosenqvist

Han ligger trea i Formula E inför helgens två deltävlingar i New York. Intressant är att mästerskapsledaren Sebastien Buemi missar helgens båda lopp ­eftersom han kör WEC.

3. Thed Björk

Han ligger tvåa i förar-VM, fyra poäng från ledningen inför helgens deltävling i Argentina.

– Självförtroendet är bara bra, säger han.

4. Jan Magnussen

Den förre F1-föraren vill ta F1 till Köpenhamn. Efter samtal med ägarna har man ­tagit fram en plan för ett stadslopp 2020.

5. Frédéric Vasseur

På måndag tillträder fransmannen jobbet som teamchef för Sauber. Marcus Ericssons nya boss har tidigare arbetat för Renault i F1, men han garanterar ­inte svensken någon plats i hans team.

– Det kan vara så att vi letar efter nya förare, säger han.

6. Peter Karlsson

Han är 47 år, men det spelar ingen roll. ”PK” briljerade i comebacken och hjälpte Piraterna till en seger i speedwayens elitserie.

7. Shield

Det är det nya skyddet till cockpit som Ferrari testade under den första ­träningen till Stor­britanniens GP, men Sebastian ­Vettel var ­inte nöjd med sikten.

8. Mads Östberg

WRC-föraren och hans kartläsare Ola Flöne avbryter samarbetet efter ungefär 18 månader tillsammans. Personkemin stämmer inte. Torstein Eriksen, som ­jobbat tillsammans med Fredrik Åhlin, tar över under Finlands VM-rally.

9. Gustav Malja

Jagar poäng på Silverstone i helgen. F2-föraren vill ha revansch efter den tunga helgen i Österrike. Han startar första loppet från ruta 12.

10. Marcus Ericsson

9 Tungt i Österrike senast och efter 37 ­nollor jagar han poäng i Storbritannien. Det kan bli svårt, men till nästa deltävling i Ungern väntar nya uppdateringar som ska göra bilen en sekund ­snabbare – per varv.

MOTORSTOPP:

Lewis Hamilton

Fler än 100 000 fans tog sig till ­London för att följa F1-bilarna på ­stadens gator. 19 av 20 förare var ­också där. Den enda som saknades var hemmahoppet Hamilton. Storbritanniens världsmästare valde att festa på en ö i Medelhavet. Det beslutet var allt annat än populärt.