Full fart i 3 timmar

Så går det till när TV4 sänder från SM-slutspelet i kväll

SPORTBLADET

18 tv-kameror, fyra OB-bussar, chartrade flygplan, direktsändning från fyra arenor.

Runt 90 personer jobbar i kväll för att du skall få bästa möjliga tv-underhållning i TV4 från SM-slutspelet i ishockey.

90 personer jobbar med sändningarna från de fyra kvartsfinalerna i kväll.

Men bara några få syns i rutan.

Robert Perlskog kommenterar Brynäs-Malmö.

Så här förbereder han sig.

Den sändning som i kväll startar klockan 19.00 i tv började planeras redan för en månad sedan.

Då fick Mikael Pettersson, 42, och hans produktionsbolag Timeline uppdraget av TV4 att göra produktionen av slutspelet, den del som inte görs i TV4-huset i Stockholm.

Det första Mikael Pettersson gjorde var att boka teknisk utrustning, hyra in personal och OB-bussar. Länkar för överföring, via satellit och marknät, beställs.

Priset på bussen: 35 miljoner

OB står för outside broadcasting (översätts ungefär med "utanförhuset-sändning").

En OB-buss innehåller ett rullande kontrollrum, prislapp cirka 35 miljoner kronor.

Varje arena bevakas med fem kameror. Huvudkameran och närbildskameran placeras intill varandra, en kamera bakom varje mål och en kamera mellan spelarbåsen. Den används också för intervjuer.

OB-bussarna kommer till arenorna cirka klockan 12.00 och direkt börjar den tre timmar långa riggningen, facknamnet för installationen.

Efter riggningen testas all utrustning, att bild och ljud går fram, att kommentatorerna har ljudförbindelse med producenten och TV4:s redaktion.

Medan allt byggs på arenorna sker motsvarande arbete i TV4-studion.

Cirka 15 personer ingår i den tekniska staben, däribland fyra fotografer, två ljudtekniker, scripta och redigerare. Arbetet leds av bildproducenten Tommy Tomcic och den ansvarige redaktören, i kväll Hans Pekkari.

Ser fyra matcher - samtidigt

Hans Pekkari är den som helt bestämmer vad vi får se.

Simultant följer han de fyra matcherna, beroende på utvecklingen avgör han vilka arenor som skall in, han pratar med bildproducenterna på arenan och i studion och med kommentatorerna.

På arenorna är det bildproducenten som bestämmer bildval, talar om för kommentatorn när det blir repriser och när man går över till en annan arena.

Drygt en timme efter att tv-sändningen är slut är OB-bussarna lastade. Organisationen är militärisk. Kabel X ligger alltid i låda Y som alltid står på plats Z som alltid lastas in efter viss turordning. Teknikerna i Örnsköldsvik flyger söderut med chartrat flyg.

Prislappen, då?

Cirka 150 000 kronor.

- Jag kommer till arenan två timmar före match, fikar och träffar tränarna för att få senaste nytt.

- En timme för nedsläpp testas tekniken. Kan jag och bisittaren höra varandra, kan jag och producenten tala med varandra, hörs jag i Stockholm.

- Sedan går jag och bisittaren igenom jobbet, hur vi skall samarbeta, när bisittaren skall komma in med sina analyser med mera. Jag förbereder matchprotokollet, jag för alltid egen statistik.

- Eventullt försnack bandas och länkas till Stockholm, laguppställningarna kollas av.

- 20 minuter före matchen laddar jag mentalt, då vill jag inte bli störd.

- När matchen kommit igång jobbar jag som vanligt. Följer spelet med blicken, följer monitorn när det är avbrott.

- Hela tiden har jag bildproducentens röst via en hörsnacka, jag får förvarning om när en repris kommer med mera. Även från redaktören i Stockholm kommer information.

Frank Östergren