”Något är skumt med Ferrarin…”

Stallet misstänks använda förbjudet antispinn-
system

SPORTBLADET

Sjätte raka segern.

Trots avåkning och kalabalik i depån vann Michael Schumacher stort.

Lite f ö r stort, enligt motståndarna.

- Något är skumt med Ferrarin, säger HeinzHarald Frentzen.

VARNINGSFLAGG Michael Schumacher tog i går sin sjätte raka seger i f1. Det är lite för bra för motståndarna - nu misstänker Jordan-föraren Heinz-Harald Frentzen att Ferrari använder ett förbjudet antispinn-system
Foto: AP
VARNINGSFLAGG Michael Schumacher tog i går sin sjätte raka seger i f1. Det är lite för bra för motståndarna - nu misstänker Jordan-föraren Heinz-Harald Frentzen att Ferrari använder ett förbjudet antispinn-system

Det är på sin egen hemsida som Jordan-föraren Heinz-Harald Frentzen ryter till om Ferraris överlägsenhet. Han menar att de har ett antispinn-system, något som ger bilen bättre grepp i kurvorna, och är förbjudet i sporten.

- De senaste 18 månaderna har jag legat bakom en Ferrari många gånger, och en sak är verkligen anmärkningsvärd: Ut ur de tvära kurvorna har de en imponerande acceleration tillsammans med en motor som misständer, skriver han på sin hemsida.

F1-ledningen tror inte på kritiken

En motor som misständer är vanlig hos bilar med antispinnsystemet.

F1-ledningen gillar inte kritiken från Frentzen.

- Vissa team kan ställa in sina motorer så att hjulspinnet försvinner, men det är inte samma sak som ett antispinn-system, säger Fias ordförande Max Mosely.

- Och jag tycker vi är bättre än Heinz-Harald på att veta vad stallen håller på med.

Samtidigt erkänner han att Fia har lite svårt att kontrollera vad som verkligen används.

Malaysias GP var annars ett av de mest innehållsrika F1-loppen på flera år.

Giancarlo Fisichella missade sin startruta och hamnade fel, vilket ledde till att starten fick avbrytas.

Michael Schumacher tvingades hoppa in i reservbilen då hans ordinarie läckte olja och vädret var skiftande. Ett tag var det närmast en mindre insjö på ena sidan banan, medan andra var helt torr.

Direktören: Jag tabbade mig

Dessutom åkte båda Ferraribilarna in i depån samtidigt så Schumacher fick vänta på att Barrichello skulle bli klar - och tappade värdefull tid.

- Jag tabbade mig. Mitt i allt strul kallade jag in Michael före Rubens, så vi stod där med fel däck, säger tekniske direktören Ross Brawn till Autosport.

Vinnare, som så många gånger förr när det blir chansartade lopp, blev Michael Schumacher.

- Michael är en jäkligt bra förare, men jag skulle vilja ha lite av hans tur någon gång, sade loppets tvåa, stallkamraten Rubens Barrichello.

Frentzens anklagelser om ett antispinn-system avfärdar han:

- Skitsnack. Vi använder inget system, och ingen annan heller, säger han till The New Straits Times.

Snart är det dock slut på struntpratet.

Från och med Spaniens GP den 29 april blir det tillåtet med anti-hjulspinn.

Ferrari

Niclas Johansson