Nya regler revolutionerar F1

”Alla frågar om bilen kommer att köra sig själv”

SPORTBLADET

BARCELONA

När träningen inleddes inför Spaniens Grand Prix för Formel 1 är datorer, däck och bensin det enda man talar om i depån. Nya regler tillåter från och med fredagen avancerat datasystem som bl a ger förarna fördelen av antispinn, helautomatisk växellåda, bättre inställningsmöjligheter.

- Alla frågar om bilen nu kommer att köra sig själv. Men jag tror inte de. Jag är positiv till att vi får använda antispinn igen. Vi kan köra fortare och ligga mer på gränsen, säger Michael Schumacher, femma på den inledande träningen.

En Ferraritekniker kollar bensinen.
En Ferraritekniker kollar bensinen.

Snabbast under fredagen, årets utropstecken David Coulthard i McLaren medan Jaguar överraskade med Eddie Irvine tvåa och nye stallkompisen Pedro de la Rosa sjua.

Bilsportmyndigheterna kunde inte kontrollera om de tidigare förbjudna (sen 1993) datahjälpmedlen användes eller ej och släpper dem därför fria. Nu kan motorn, växellåda, differential och koppling datastyras. Antispinn är den stora fördelen, speciellt i regn - väderutsikterna för söndag är regn - eller på smutsiga banor. I starten ersätts nu gasfoten helt av datorn, förarna har bara att tala om för bilen när den gröna lampan tänds. Större möjligheter att ställa in bilen för olika typer av kurvor, full automatisk växling är tillåtet, men servobroms förbjuds och efter årets säsong tar man också bort servostyrning.

Det har spekulerats i att mindre duktiga förare nu kommer att ta in på eliten, men Michael Schumacher tror det är fel och de bästa teamen i stället får ännu större överlägsenhet. Bara toppteamen har tillräckliga resurser för att hantera de avancerade datasystemen och maximalt utnyttja inställningsmöjligheterna.

- Jag tror att det kommer att förbättra säkerheten i Formel 1, säger Mika Häkkinen, sexa under fredagen.

Däckstriden mellan Bridgestone och Michelin fortsätter. Just däcken kan bli ett problem i Barcelona då den krävande banan sliter däck.McLaren och Ferrari kör på Bridgestone medan nya uppkopplingen Williams, liksom Jaguar, är på Michelin.

I all hemlighet har en ny bensin kommit i focus i Barcelona. Den testades av Ferrari för första gången på Imola nu senast med stor framgång och gav bättre flexibilitet i depåstoppen

- Det handlar om förbättrad bensinekonomi, vilket ger teamet möjlighet att stanna ut längre om nödvändigt och det hjälpte Barrichello ta tredje platsen på Imola, säger Tobias Tasche, bensinexpert för Ferrari.

Ferrari samarbetar med Shell som bekräftar att de har möjligheten att anpassa den tekniska specifikationen av bensinen till respektive bana, tävlingsomständigheter etc. Inför varje lopp ingår detta som en viktig del av Ferrari tävlingsstrategi.

- Molekylerna som ger vår bensinspecifikation är baserade på vad som händer inne i en Formel 1-motorn när den når 17.000 varv. Det är en kunskap som vi delar exklusivt med Ferrari, inte bara på tävlingsdagen, utan redan när de börjar bygga motorn, säger Ian Galliard, motorsportexpert på Shell.

Ferrari hade på Imola för första gången tillgång till Shells nya bensin. Experterna uppger att de nu har en helt annan flexibilitet att göra ett eller två depåstopp, vilket ger Ferrari en stor fördel. Bensinen är tillverkad speciellt för Ferraris F 1-motorer, men är och skall vara baserad på samma bensin som finns på alla bensinstationer.

- Ser man till den stora skillnaden mellan en gatubil och en Formel 1:a är skillnaden i bensinen relativt liten, förklarar Galliard

All olja och bensin körs i en analysmaskin innan den används. Här ser man att bensinen följer regler och att oljan inte innehåller några för motorn skadliga delar. Ferrari är ensamma om att ha dessa faciliteter

- Det råder ingen tvekan utan att Shells experter har stor del i årets framgångar, säger Michael Schumacher som just nu delar VM-ledningen efter fyra körda lopp med David Coulthard.

Schumacher, som liksom resten av fältet gjort mycket av årets förtester just i Barcelona. Just dessa tester skrämmer hans lillebror Ralf, som vann senast på Imola, därför att Williams-teamet var långt efter senast man testade i Barcelona. Under fredagen var han åtta och stallkompisen Montoya trettonde.

Michael Schumacher vann i Barcelona 1995-96 medan Mika Häkkinen har vunnit de senaste tre åren.

Sven Bergren