Nu ska han lyfta Masarna till guld

Men i år utmanas Rickardsson av polacken Gollob

SPORTBLADET

OSAKA

Målet är klart och reseledaren utsedd.

Tony Rickardsson ska föra Masarna till SM-guld - igen.

- Jag har kommit igång jäkligt bra och har förmågan att lyfta de andra förarna i laget, säger 30-åringen.

Han ska köra 120 matcher och tävlingar i år, Avestas egen superstjärna. Men trots att Tony Rickardsson kör både i Polen och i England tycker han att elitserien är roligast. "Där körs bäst speedway. Dessutom är det en skön atmosfär", säger han.
Foto: TOMMY MARDELL
Han ska köra 120 matcher och tävlingar i år, Avestas egen superstjärna. Men trots att Tony Rickardsson kör både i Polen och i England tycker han att elitserien är roligast. "Där körs bäst speedway. Dessutom är det en skön atmosfär", säger han.

Det finns en sak som skiljer dalmasen från världens alla andra speedwayförare.

När han gasar luktar det inte metanol.

Snarare guld.

Sedan spelar det ingen roll att Team Svelux har värvat världsmästaren Mark Loram och Västervik knutit till sig polske superstjärnan Tomasz Gollob.

Med Rickardsson ska Masarna försvara titeln.

- De andra lagen har blivit lite bättre, men vi är inte sämre än i fjol. Dessutom finns det harmoni i laget, säger han.

Det brukar vara heta möten mellan dig och Gollob. Hur blir det att köra mot honom på hemmaplan?

- Han är kontroversiell, men för mig betyder det nada. Det är mer kul för publiken att serien har fått ytterligare en profil.

Du kör i Sverige, Polen och England i år. Vilken liga är bäst?

"Elitserien är nummer ett"

- För mig är elitserien nummer ett. Där körs bäst och roligast speedway. Dessutom är det en skön atmosfär. Jag trivs bäst på hemmaplan.

Vi förstår det. Har du själv koll på hur många gånger du har vunnit snittligan?

- Nej, men första gången var 1993. Fast mitt bästa rekord i elitserien är att jag har kört åtta eller nio säsonger utan att missa en enda match.

Hur många matcher och tävlingar ska du köra i år?

- Drygt 120. Jag kör var och varannan dag, men det är min stil. Jag tävlade för lite i fjol och känner redan en stor skillnad.

Förra året körde du ett 70-tal tävlingar. Schemat blir inte f ö r tufft?

- Jo, men för att hänga med i VM-serien måste jag köra så mycket.

Du har en stor betydelse för alla dina lag. Främst som förare, men även som ledare.

- Jag kan få de andra förarna att höja sig ett snäpp. Jag hjälper dem med inställningar och går runt i depån och peppar. De vet att jag har koll på läget. Det är likadant i England. Vi ligger i topp trots att alla tippade oss som ett bottenlag.

Din säsong inleddes redan i mars. Hur har det gått?

- Jag har fått en jäkligt bra start och toppar snittligan i Poole,

men det som är mest överraskande är att det har gått så bra för lagen.

Vad känner du när tejpen precis ska gå upp inför ett heat?

- Jag är lugn och koncentrerad. Det är samma känsla som när jag ska slå ut en golfboll.

"Den första månaden var piss"

Du blev pappa för andra gången i höstas. Är det jobbigt att vara borta från familjen så mycket?

- Den första månaden var piss. Då var jag bara hemma två vändor, men nu kommer jag hem en gång i veckan.

Vad betyder Avesta för dig?

- Det är hemma. Jag trivs väldigt bra. Jag har ju farit runt i världen och vet vad den har att erbjuda. I Avesta är allt skitbra, men jag vet inte om jag kommer att bo kvar där hela livet.

Hur vill du bli ihågkommen den dag du slutar?

- Jag vet inte, men jag är ganska ointresserad av historieböcker och hur många guld jag har tagit. Kan jag lägga av och fortfarande vara hel i kroppen samtidigt som familjen är i bra ordning är jag väldigt nöjd. Mina mål handlar om livskvalitet, inte om att vinna olika saker.

Men du skulle inte tacka nej till ett fjärde VM-guld...

- Nej, det vore fantastiskt om det blir en ny guldpeng. Men det är mer som en dröm. Ingen kan kräva att jag ska vinna.

Kände sig bitter efter förra säsongen

Är du revanschsugen efter förra VM-serien, då du blev trea?

- Ja. Några motgångar kan jag ta, men jag kände mig bitter efter förra säsongen. Domslutet i Linköping kostade mig VM-titeln. Det är fakta. Om jag inte hade blivit utesluten hade jag blivit världsmästare.

Vem är den störste speedwayföraren genom tiderna?

- Utan tvekan Hans (Nielsen). Han var otroligt bra men blev aldrig stöddig. Han ville inte vara någon superstjärna. Han är beundransvärd, säger Tony Rickardsson.

Andra skulle välja exakt samma ord om honom.

Titta - Tony Rickardsson finns alltid med i toppen av snittligan:

Stefan Holm