Racingrebellen

STCC-stjärnan ”Hubbe” Bergh: Folk är trötta på svärmors-
drömmar

1 av 2 | Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM
ALLTID GASEN I BOTTEN Vad han än tar sig för så går det undan för STCC-föraren Hubert Bergh. Men för tillfället jagar han fler sponsorer än konkurrenter. "I år var det nära att allt sket sig, men rebeller som jag behövs i serien", säger den egensinnige föraren.
SPORTBLADET

Full fart, överallt.

STCC-stjärnan Hubert Bergh gillar snabba bilar, båtar - och beslut.

Speciellt när sponsorerna ställer upp.

- I år var det nära att allt sket sig, men rebeller som jag behövs i serien, säger han.

Det är här på kontoret i Västberga strax söder om Stockholm som STCC-säsongen avgörs för "Hubbe" Bergh.

Månader bakom telefonluren, veckor av förhandlingar, dagar av planering - och bara timmar av faktisk körning.

Medan förarna i de stora stallen Volvo, Audi och Nissan kan koncentrera sig på racingen avgörs "Hubbes" framgång som STCC-stjärna vid sidan om bilen.

- När jag sätter mig i bilen så är själva körningen det minsta problemet. Jag tänker på om sponsorerna har fått sittdyna, om de hittar till toaletten och om käket i tältet är varmt. Då blir det lite svårt att tagga till för körningen, säger Hubert Bergh.

Två sponsorer drog sig ur

Inför årets säsong var det nära att det inte blev något alls.

Två sponsorer tvingades dra sig ur och avtalet med Honda skrevs på först i april.

- Det har verkligen varit tufft med sponsorer. Jag har några trogna som hängt på ända sedan min tid i Porsche. Det räcker inte med att få en dekal på motorhuven och ett grillspett i depån. De måste få mer, en upplevelse och det kan vi ge dem, säger han.

Som ung avtjänade "Hubbe" ett fängelsestraff (ekonomisk brottslighet) och har sedan dess sett racingen som en andra chans. Han har varit en av STCC-seriens största profiler ända sedan debuten 1999 då han började med att ta pole position i det allra första racet.

Dessutom har han en vass tunga som inte drar sig för att säga vad den tycker om allt och alla.

- Folk är trötta på svärmorsdrömmar. De vill att man skapar saker, inte förstör. Och jag är en skapare. Tänker jag att det där vill jag göra, så gör jag det. Jag är en rebell, och det gillar folk.

Ska slå fartrekord - på vatten...

När Sportbladet träffade STCC-förarna på den sista testdagen på Gelleråsen i måndags var "Hubbe" där - men bara för en aktivitetsdag för sponsorerna.

- Vi har inte råd att slänga upp 250 000 kronor som en testdag kostar. Bilen för ställas in efter förra årets inställningar och så blir finliret på träningen i morgon, säger han.

Är det värt allt detta?

- Jag har en otrolig skara supporters. Efter en smäll på Mantorp så ställde vi upp en hink och fick in 8 000 spänn bara i småmynt. Då säger man inte att man skiter i att köra nästa tävling även om det ser svårt ut ekonomiskt, säger han.

Jämte bilracingen satsar han på ett båtprojekt där det är tänkt att han ska slå hastighetsrekord på vatten - men nu får det vänta.

För redan i går tog han sig till Falkenberg för helgens förberedelser.

- Jag måste börja bygga upp tältet. Så är det hos oss, även chefen måste jobba.

Kallas för ”Hubbe”

Racingkarriären

Niclas Johansson