Äntligen börjar racingfesten

I år ska Volvos superstall hålla hela vägen: Nu är det ingen lek längre

1 av 2 | Foto: JONAS BILBERG
full fart mot succé I dag börjar STCC, första loppet körs i Falkenberg och det är laddat för fartfest. Volvo är som vanligt storfavorit men utmanarna är många och taggade. Sportbladet bjuder här på en stor guide som räcker hela säsongen.
SPORTBLADET

Störst pengapåse, mest pålitlig bil - och bäst förare.

Volvo ska inte kunna missa STCC-titeln i år.

- Nu är det ingen lek längre, säger Janne "Flash" Nilsson.

Jens Edman, Janne "Flash" Nilsson och Rickard Rydell är Volvos förare som jagar STCC-titeln.

Och det är med den här bilen som de ska lyckas.

Okej, det har hörts förr.

Volvo brukar vara favoriter inför varje STCC-säsong, men efter finalracet är det alltid någon annan som plötsligt står som vinnare.

Minns Mattias Ekström i sin Audi 1999 eller norrmanen Tommy Rustad i Nissan i fjol.

I år ska Volvon hålla hela året.

Omsättningen är svindlande 25 miljoner (inklusive pr-verksamheten på närmare tio miljoner) och organisationen har finslipats.

"Flash" är ute efter revansch

Rikard Rydell har tagits in som testförare och unge Jens Edman, som överraskande vann tre lopp för Ford i fjol, har kommit tillbaka.

Dessutom är Janne "Flash" Nilsson kvar, revanschsugen efter misslyckandet i fjol.

- Ja, det var mycket missflyt då, men nu har jag förberett mig sedan november. Jag har kört alla loppen i skallen massor med gånger, och är bättre än någonsin, säger han.

Men den största anledningen till det stora lyftet är Rickard Rydell.

Den förre BTCC-mästaren har hyrts in som testförare och kommer att köra vissa av tävlingarna. Två av tre testdagar har han varit snabbast och på den sista provade han ut nya inställningar och var "bara" trea.

- Jag är nöjd med testerna. Det var så länge sedan jag satt i en tävlingsbil, och det var väldigt kul att vara tillbaka, säger Rickard.

Rydell kör Ferrari i GT Championship

Varför ställer du inte upp i hela serien?

- Tanken är bara att jag ska hjälpa till på slutet, för att hjälpa Jens eller Janne till mästerskapet. Jag ska köra en Ferrari i Fibas GT Championship istället, säger han.

De andra förarna lär sova betydligt mycket lugnare när Rydell är på behörigt avstånd från tävlingarna.

- Han har gjort ett jätte-jobb. Jag är inte så tekniskt intresserad själv, så då är det kanon att Rickard med sin erfarenhet testar åt oss, säger "Flash".

Men vad ska kunna stoppa er från att vinna titeln i år?

- Mycket kan gå snett, men jag hoppas kunna vinna på jämnhet, entusiasm och rutin. Inga otroliga omkörningar i år, mer säkerhet från min sida, säger "Flash" med ett skratt.

Rikard Rydell är snabbast - Sportbladet har betygsatt alla 15 förarna

Sex banor, tio tävlingar - så här körs årets STCC

Niclas Johansson