SVT-sporten vann den tuffa prestigekampen mot TV 4-sporten

Sportnytt är ett av SVT:s starkaste varumärken

SPORTBLADET

”Sportnytt” i SVT är segraren i svensk tv-sport.

58 gånger i år har programmet haft mer än en miljon tittare.

Mats Nyström, SVT-sporten.
Mats Nyström, SVT-sporten.

Siffrorna är unika och programmet är unikt.

Sportnyheter som egen programrubik är nämligen fortfarande ingen självklarhet i en del europiska tv-länder. Inte ens engelska BBC har det.

I dag är "Sportnytt", som startade 1974, ett av SVT:s starkaste varumärken. Inarbetat, profilerat och populärt, med en klyscha en riktig tv-klassiker.

Ta en titt på 100-listan över de mest sedda sportprogrammen. Skulle "Sportnytt", söndagarnas "Sportspegeln" och TV 4:s sportnyheter räknas in skulle fyra femtedelar av evenemangssändningarna försvinna.

Fyrans sportsändningar på vardagar ses av hälften så många som väljer "Sportnytt".

Bättre går det för fyran på söndagar, där har man blivit en verklig utmanare till klassiska "Sportspegeln".

Den 18 mars hade "Sporten" för första gången över en miljon tittare, samtidigt som man slog "Sportspegeln". Därefter turas kanalerna om att locka flest.

Intressant är dock att totalt har söndagstittandet minskat. Från att under årets första månader ha legat på cirka 1,8 miljoner är kanalerna sammanlagt nu nere på nivån 1,4-1,5 miljoner.

Frank Östergren