”Jag förtjänade att vinna”

Kenny Bräck i stor intervju efter första segern i cart

SPORTBLADET

En stor dag för svensk motorsport.

Och en stor dag för Kenny Bräck.

- Som jag har kämpat för att visa att det här var möjligt, säger han till Sportbladet.

SEGERDUSCHEN Kenny Bräck firar sin första seger i cart-serien med att spruta champagne. Tvåan i loppet, brassen Castroneves, är mer intresserad av att dränka svensken.
Foto: AP
SEGERDUSCHEN Kenny Bräck firar sin första seger i cart-serien med att spruta champagne. Tvåan i loppet, brassen Castroneves, är mer intresserad av att dränka svensken.

Kennys första cartseger var efterlängtad.

Ända sedan debuten i den statusfyllda serien har värmlänningen gjort allt för att vinna.

Han har byggt om Rahal-stallet från grunden, fått dem att kämpa som ett team, sett till att mekanikernas fysik har förbättrats, och lyckats förmedla de små, små skillnaderna i inställningarna som gör att just han kan köra fortare.

I går - efter ett drygt år och över 20 tävlingar i cart-serien fick han äntligen betalt för allt slit.

Hur känns det nu, Kenny?

- Mycket bra, jag och teamet har kämpat länge för den här segern. Nu hoppas jag vi kan bygga vidare på den och vinna fler lopp.

Hur graderar du själv segern, bland dina framgångar på racerbanan?

- Högt. Jag vann av egen kraft, inte för att andra bröt.

Indianapolis 500-segern 1999, då?

- Den gav förstås större uppmärksamhet, eftersom loppet är en sådan klassiker med stora prispengar. Men den här segern har legat på lut länge och känns väldigt välförtjänt. Jag kör för att vinna och har alltid vunnit i de serier jag kört.

"Jag firar efter säsongen"

Hur firade du segern?

- Det blev inte mycket firande. Jag skulle ju upp klockan fem och flyga till Europa. Vi väntar nog med firandet till efter säsongen. Nu ska jag varva ned lite. Det har varit väldigt mycket den senaste tiden och ett par tuffa månader väntar med sju race på åtta veckor.

Kommer du hem till Sverige nu?

- Det vill jag inte svara på. Om jag kommer vill jag vara inkognito.

Formel 1-stallen har de senaste åren värvat flera framgångsrika cart-förare. Lockas du inte av formel 1?

- Just nu tänker jag bara på att försöka vinna så många lopp som möjligt i cart. Jag har ingen ambition att bli formel 1-förare, annat än om jag får en bra sits i ett toppteam. Jag finner mig inte heller i att köra som andreman i teamet, så som Rubens Barrichello gör hos Ferrari.

Bobby Rahal som äger det cart-stall du kör för, är ju sedan ett halvår stallchef i Jaguars F1-team. Kan inte han locka dig dit?

- Nej, han har nog tillräckligt med bekymmer ändå...

Toyota går in i formel 1 nästa år med en jättesatsning. Svensken Ove "Påven" Andersson är stallchef och tar gärna en svensk förare om någon klarar jobbet.

- Ja, men jag har inte förhandlat med några F1-team. Jag koncentrerar mig helt på att försöka vinna cart-mästerskapet.

Bränslet var nyckeln till segern i går

Hur vann du Japanloppet?

- Körningen stämde bra, taktiken likaså och nu har vi bättre bränsleekonomi än konkurrenterna. Så var det inte tidigare i år. Det betydde att vi kunde köra fler varv mellan tankningarna. Det ger större taktisk handlingsfrihet och mindre risk för att man skall behöva göra ett kort stopp och fylla på några liter i slutet av racet.

Trodde du på seger i loppet före start?

- Ja, det måste man göra. Men bilen var väldigt nervös och svårhanterlig, speciellt i ett gupp i den snabbaste kurvan. Dessutom hade vi ett tekniskt problem på uppvärmningen och hann aldrig testa vilka spårval som var OK.

Bräck var nära att krocka i starten

Ibland såg det trångt ut på banan. Upplevde du några situationer som kritiska?

- Ja, det var väldigt nära att jag kolliderat med Gil de Ferran i starten. Jag körde om på yttern, men han såg mig inte. Det blev inte mycket utrymme för mig mellan hans bil och muren. Ett papper kunde man nog få i emellan, inget mer.

Det såg också ut som om du skulle förlora loppet på en miss i ett depåstopp?

- Ja, en mekaniker släppte ned domkraften bråkdelen av en sekund innan högra bakhjulet var fastskruvat. Där gick det några sekunder. Jag tappade ledningen och kom ut som trea.

Gratulationerna har strömmat in till Aftonbladets webbsida efter din seger i går morse. Är du medveten om hur stor du är i Sverige?

- Det är skoj att racingintresset ökar i Sverige och att sporten uppmärksammas i tv och tidningar. Jag tror det lockar ungdomar, så att vi kan få fram en stark ny generation.

Räcker det med talang för att bli racerstjärna?

- Nej, som alla vet kostar det en massa pengar och i vårt land finns det inte så många ungdomar vars föräldrar kan lägga upp 100 miljoner kronor för att matcha sonen till formel 1. Men det finns andra sätt än att skaffa sig rika föräldrar. Det hoppas jag att jag hjälpt till att visa.

Så vann Bräck

Cart-ställningen totalt

Niclas Johansson, Thomas Lindberg