”Race” passar i femman

Ser de ansvariga på SVT på sina program?

SPORTBLADET

Förra veckan presenterade Sportbladet intressant statistik över årets populäraste tv-sport. Högst på topplistan fanns då handbolls-VM, skidor och ishockey. Med tittarsiffror strax över eller under två miljoner.

Betydligt längre ner på listan, på en blygsam 71:a plats, låg första motorsport: SVT:s rapport från Svenska rallyt lockade den 11:e februari 641 000.

Men det är inte skidor och hockey som har specialprogram varje vecka på SVT. Det har däremot motorsporten, två gånger om för säkerhets skull: "Race" och "Rally".

I förra veckan spädde SVT dessutom på med en dokumentär om det mytomspunna "Indy 500" från Indianapolis. Aningen besynnerlig prioritering, tycker en som knappt kan skilja mellan standarvagnarna i STCC och en röjsåg av märket Standard Colibri.

Men verkligt mysko blir det när jag för en gångs skull tittar på "Race".

Vid snabb anblick skulle denna rapport från STCC och roadracingens Super Sport 600 kunna gå för något gjort av SVT-sportens b-lag.

Programmet är habilt producerat och dess halvmiljon tittare jublar säkert. Sponsorerna går i limbo.

Frågetecknet är kanalen det sänds i. Varken SVT 1 eller 2 har något annat program med den överentusiastiskt vi-som-redan-är-invigda-ton som genomsyrar "Race".

Det finns heller ingen som helst koppling till SVT-sportens övriga bevakning av motorsport.

Nej, "Race" är Johan "stuntlegenden" Toréns egna show i samspel med bisittare som ibland säger saker som: "Åh, där åkte Nyström ut i spenaten". Oftare säger de: "Fantastiskt, otroligt, wow!"

På vilken marknad hittade SVT Indy-dokumentären?

Att Torén tillhör sorten som är om sig och kring sig behöver inte betvivlas.

Han ska heller inte ha kritik för att han säljer in en programidé som lockar en halv miljon till tv:n.

Men att SVT lånar ut programtid till ett program som är som formsytt för Kanal 5 är... mysko.

Om inte den här krönikan var snäll skulle den klura ut någon elak koppling till faktumet att "Race" är sponsrat av Dunlop, Mobil 1 och Ericsson.

Frågan är hur många av dessa som skulle sponsra ett skidmagasin?

"Race" framstår dock som kandidat till "Årets TV-pris" i jämförelse med dokumentären om "Indy 500".

På vilken TV-marknad hade SVT hitta den?

Kiviks?

Speakern gjorde sitt bästa för att imitera Bruno Årfors. Den föresatsen var klart seriösare än innehållet i denna reklamfilm producerad av loppet självt.

Kom tillbaka Sam Nilsson, allt är förlåtet.

Ser de ansvariga på SVT sina program? De verkar definitivt inte titta på motorsport.

"Sportspegeln" hade i söndags upptäckt damidrottens existens.

Intervju med golftjejen Sophie Gustafson följdes av Kristina Kappelin om damtennisens dominans, som följdes av studiosamtal i samma ämne, som följdes av allsvensk damfotboll, som följdes av bilder från EM-kvalet i dambasket.

Allt kompletterat av ett "Signerat Svanberg" om damhandboll.

Om inte den här krönikan vore så snäll skulle den omedelbart klura ut någon syrlig koppling till den nyss uppflammade debatten om bristen på damidrott i media.

Lars Nylin