Schumacher femte seger i Monaco

SPORTBLADET

MONTE CARLO

Michael Schumachers femte seger i Monacos Grand Prix och för andra gången i de klassiska Formel 1-loppets 59:e åriga historia dubbelt Ferrari.

- Jag älskar den här banan.

DÄR SATT DEN! Michael Schumacher signalerar för sin femte seger i Monaco.
Foto: AP
DÄR SATT DEN! Michael Schumacher signalerar för sin femte seger i Monaco.

Men publiken saknade jublet, det välkända Schumacher-språnget och glädjen på prispallen.

- Jag fick inte den där känslan. Inget speciellt hände i loppet. Det är alltid trevligt att vinna, men jag kände inte den där extrema känslan

Han förklarar:

- Känslor är något naturligt, inget man kan spela.

En av förklaringarna var att Michael Schumacher tyckte det var ett tråkigt lopp.

- Ja, tidvis var det tråkigt. Det enda jag tänkte på var bilens driftsäkerhet och att inte göra några misstag

Över radion frågade han teamet om övriga förares placeringar, men blev ombedd att koncentrera sig på sin egen körning.

- Jag hade inga problem med bilen och jag kan inte säga att jag själv gav allt.

Bara Senna är bättre

Med sina fem segrar i Monaco är det bara Ayrton Senna som har fler (sex) än Michael Schumacher. På tio starter har den 32-årige tysken visat vem som är 'Kungen av Monaco'. Tävlingen som alla vill vinna och som är nästan lika viktig som VM-titeln i sig. Prestige-, statusmässigt, ekonomiskt, krävande, fysiskt - Monacos Grand Prix överträffar allt. Schumacher svarar på frågan vad som krävs för att vinna:

- Först och främst att komma i mål. Här är så lätt att göra misstag. Här krävs en stor portion tur också

Segern såg lätt ut, men de nya tekniska hjälpmedlen som antispinn ställde stora krav på förarna:

- Det var ett utmanande lopp,snabbare än tidigare och inte minst fysiskt krävande,

Årets lopp kördes i 23 graders värme vilket gjorde det extra påfrestande på en bana som kräver 100-procentig koncentration och inte ger någon som helst chans till avkoppling.

Segern var Michael Schumachers 38:e i karriären och den trefaldige världsmästaren leder årets mästerskap efter sju av sjutton deltävlingar med tolv poäng före David Coulthard

Rubens Barrichello tvåa, dubbelt Ferrari i topp, vilket inträffat en gång tidigare 1999, då också med Schumacher som segrare men med Eddie Irvine i andrabilen. Men brasilianaren hade stora problem.

Kramp i foten

- Redan efter tio varv fick jag kramp i foten och mådde riktigt dåligt. Jag hade verkligen ont. Jag hade knappt någon känsel när jag tryckte ned pedalen.

Han diskuterade över radion med teamet om att eventuella bryta loppet.

- Men jag ville fortsätta, för jag har sällan haft en sån bra bil.

Trea Eddie Irvine och för första gången, Jaguar på prispallen och för första gången Eddie Irvine sen han lämnade Ferrari.

- Speciellt på den här banan känns det bra.

Vilken mardrömstävling för McLaren! David Coulthard på pole position för första gången i Monacos GP, men ut på uppvärmningsvarvet fick han inte igång bilen. Tredje tävlingen i rad som en McLaren står still i starten beroende på svårigheterna att hantera de nya elektroniska hjälpmedlen. Coulthard kom iväg sist och kämpade förtvivlat att komma förbi, normalt sett långsammare förare. Redan efter en tredjedel av loppet blev Coulthard varvad av Michael Schumacher. Men många bröt och Coulthard kämpade till sig en femte plats.

Redan efter 13 varv fick Mika Häkkinen som låg tvåa från start problem med styrningen, bilen drog till höger och kort därpå gav han upp. Andra som bröt var nya stjärnan J-P Montoya som kraschade bort sig redan efter två varv. Jarno Trulli, femma som fick brand i motorn, stallkompisen H-H Frentzen som hade en våldsam krasch in i räcket. Där slutade även G Fisichella. Ralf Schumacher låg trea fram till 20 varv från mål när han bröt med tekniskt fel. Formel 1-VM fortsätter nu till Kanada om två veckor

Sven Berggren