Ocean-båtarna på väg mot mål

Assa Abloy i ledning

SPORTBLADET

GÖTEBORG

De sju havens åtta hedersgäster tog Göteborg på sängen.

När en högst osynlig sol på onsdagskvällen gick ned bakom täta regnmoln utanför Vinga i väst var Ocean Race-båtarna redan på väg in, ett och ett halvt dygn för tidigt.

Det högt haussade partyt på norra Älvsstranden börjar inte förrän på fredag kväll.

- Fast vi har beredskap för att ta emot dem, sade presschefen Eva Henocksson till TT.

- Oavsett när de kommer.

Beräknad ankomsttid för båtarna på den näst sista etappen mellan La Rochelle i Frankrike och Göteborg har varierat ständigt.

Denna sprintsträcka har inte bara varit fylld av taktik och rävspel, trilskande tidvatten och svåra strömmar och hårt trafikerade leder, som Engelska kanalen.

Väderutvecklingen har till yttermera visso varit nyckfull.

- Prognoserna säger att det ska mojna, men det gör ju inte det.

- Det är inte utan att man känner en viss oro, sade skepparen Gunnar Krantz på till en viss del akterseglad SEB-båt i satellittelefon till TT, när det var 70 sjömil kvar till Göteborg.

Tisdagens ledning hade försvunnit all världens väg, och enda hoppet att avancera från en sladdande sjätteplats stod till svaga vindar och därmed en mer chansartad utveckling.

- Annars får vi svårt att komma i kapp.

Fastnade i kölen

Vid detta tillfälle, vid 16-tiden på onsdagseftermiddagen då båtarna beräknades komma fram sent på kvällen, låg den andra svenskbåten, Assa Abloy, tio sjömil framför SEB och i ledning.

Starttrasslet i La Rochelle, då startbojens bojlina fastnade i kölen på Assa var historia, och totalt andraplacerade Assa siktade stenhårt på en etappseger.

Illbruck måste hållas på avstånd och ju längre ned i resultatlistan tyskarna hamnar i Göteborg, desto mer ovisst blir det på slutetappen.

Illbruck leder med åtta poäng för Assa Abloy inför sista seglingen till Kiel.

Spänningen var också på topp på Assa-båten och så här skrev Mar k Rudiger i ett e-brev, när båten var 80 sjömil från Göteborg:

''Vilken dag. Man skulle kunna skära i spänningen med kniv...Magnus Olsson springer omkring som en katt på hett plåttak och försöker tänka ut vilken väg vi ska ta''.

Tufft mentalt, alltså, men även fysiskt ansträngande.

Gunnar ''Gurra'' Krantz i SEB-båten tyckte till och med att denna den åttonde av de nio etapperna var den jobbigaste rent fysiskt.

Många slag

Nu har det varit kappsegling i ordets rätta bemärkelse, trångt och tufft och särdeles jobbigt och kemiskt fritt från normala vaktscheman ombord.

- Vi har hållit på sedan det ljusnade, ja ännu tidigare faktiskt, och kryssat längs den ganska krångliga skärgården utmed norska sydostkusten, från Kristiansand och upp till Arendal och Torungen fyren, som vi rundade, berättar ''Gurra'' Krantz.

- Jag räknade ut att vi gjorde 27 slag, ett slag var tolfte minut om man räknar bort två första långa.

- Varje slag tar två-tre minuter att genomföra, vilket innebär att man slår nästan hela tiden, flyttar säckar, och kämpar och sliter.

- Fy Fagerlund, vi är ganska slutkörda.