Drömmen om America’s cup lever vidare

Victory Challenge fortsätter satsningen - även efter Stenbecks död

SPORTBLADET

Jan Stenbeck ledde den stora svenska satsningen på America’s cup.

Han avled i går.

Men satsningen lever vidare.

America’s cup är världens mest prestigefyllda havskappsegling och Jan Stenbeck och hans bolag har enligt Dagens Industri lagt mer mellan 300 och 400 miljoner kronor på projektet.

Och det kommer att leva vidare.

– Vi har ingen annan önskan än att uppfylla hans vision och hans önskan att genomföra det här projektet, säger projektets pressansvarige Bert Willborg till TT.

– Vår America’s Cup satsning var ett av hans stora projekt just nu och nu rycks han bort mitt i det.

Fjärde satsningen

Båten Orm är den fjärde svenska satsningen någonsin i America’s Cup och den sjösattes i går. Senast en svensk båt deltog i America’s cup var 1992, med båten Tre Kronor, och två år senare blev Jan Stenbeck intresserad av att delta. Det tog ytterligare sex år innan projektet startas och skepparen Mats Jansson åkte till Nya Zeeland för att köpa en vinnarbåt.

Så här avgörs seglingsklassikern

Anna Carlsson