Superbowl med Madden gör sig grymt bra i tv - liksom VM i handboll

SPORTBLADET

Amerikansk fotboll av gigantiska ABC, handboll av lilla TV4.

Trots skilda förutsättningar ser Sportbladets Lars Nylin likheter i hur de två sporterna tv-skildras.

Är det framtidens sport-tv vi sett de senaste dagarna, eller snarast den stolta formtoppen på gårdagens? Oavsett vilket så har under helgen ett antal maratonsändningar av handboll (VM) respektive amerikansk fotboll (Super Bowl) effektivt testat hur många tv-grepp man kan ta på en match i ett bollspel. Vill man ha sin tv-sport hyfsat seriös och subtil - men samtidigt entusiastiskt underhållande - då var det bara att tacka och ta emot.

Amerikansk fotboll kan mycket väl vara den perfekta lagsporten i tv. Det är bara trist att det krävs en doktorsexamen i amerikansk sociologi för att fatta den enorma uppståndelsen. Vi talar ändå om en sport som får bandy att likna en världsdito. Annars var allt serverat när Viasat via pröjsa-per-per-titt - krämare vet hur man krämar - i går natt presenterade Oakland Raiders vs. Tampa Bay Buccaneers från Qualcomm Stadium i San Diego.

130 miljoner amerikaner framför tv-apparater. 70 000 på läktarna. Miljarder av kameror på myriader av positioner. Mikrofoner på domaren. Grafik så genomförd att svenska motsvarigheter tycks som något ur Familjen Flinta.

Och så, inte minst, Al Michaels och John Madden som kommentatorer. Den sistnämnde, nu 65 år, har i två årtionden varit den mest hyllade experten i amerikansk sport-TV. Inför årets säsong köptes han över till ABC, som producerade gårdagsnattens sändning, för 200 miljoner kronor. Det är naturligtvis en sanslös summa - vad tjänar Arne Hegerfors under ett helt yrkesliv? Men nånstans går det ändå att fatta ABC:s schackdrag när man upplever Maddens entusiastiska klokheter i en sport som man själv knappt fattar ett jota av. Mer än att den gör sig grymt bra i TV. Tänk om ishockey bevakades så här.

Även handboll, en annan sport vars världstatus kan ifrågasättas, är som bekant lysande i TV. I sammanhanget pyttelilla TV4 - hur mycket får Claes Hellgren i arvode? - fortsätter att göra ett galant jobb med sin ögonsten.

Trots en trög start på VM har man fortsatt sin konsekvent schyssta bevakning. Med överraskande lite av tramsiga haussningar. Till och med Patrick Ekwall håller sig på mattan, förlåt läktaren. Precis som vid Superbowl lyckas man skapa en tät larger-than-life-känsla. Lite så där som inför en viktig Formel 1-tävling eller Tyson-Lewis i boxning. Inramningen är väl så intressant som själva matchen.

Tjatiga trailers

Här är det snarare det nervösa tonläget från övriga TV4 som stör. Det hjälper inte med 300 000 tjatiga trailers, Sverige-Brasilien blir ändå ingen kioskvältare när de svenska åldersmännen vacklat i matcherna innan. Kanalen borde inse att handbollens succé bland tittarna varit av det "organiska" slaget. Vi behövde ett bra landslag med personligheter. I det läget fanns TV4 där med något som vi tittare inte riktigt visste att vi saknat. Det där med hönan och ägget är oklart, men det var definitivt inte löjeväckande PR som låg bakom framgången.

Så coola ner er lite TV4, annars skriker ni så mycket att ni inte ens hörs fram till finalspelet i Lissabon.

Har SVT:s nye skidbisittare Niklas Jonsson betalt per snällt ord om svenska skidåkare?

JA!

NEJ!

Lars Nylin (sport@aftonbladet.se)