Armstrong rik - på bilar

Får 100 miljoner för reklamjobb

SPORTBLADET

LOS ANGELES

Det är cykling som gjort canceröverlevaren Lance Armstrong berömd.

Men det är bilar som gör honom rik.

Han får drygt 100 miljoner kronor för att göra reklam för en biltillverkare.

Bakom rekordkontraktet står japanska Subaru. Företaget är känt för att slå an friluftstonen i marknadsföringen av sina modeller.

Nu hoppas bolaget att den fyrfaldige Tour de France-mästaren kan hjälpa till att höja försäljningssiffrorna i USA.

De närmaste fem åren ska Armstrong låna ut sitt namn till bolagets kampanjer.

Cykelstjärnan har inga betänkligheter när det gäller uppdraget.

Måste ha bil ibland

- Man kan inte cykla överallt. Den som vill ge sig ut och vandra i bergsterräng behöver antagligen en bil för att ta sig dit, säger han i USA Today.

Trots mångmiljonkontraktet anser bedömare att den stora vinnaren på avtalet är Subaru.

- Armstrong riskerar sitt namn när han kopplas ihop med något som kanske inte har samma goda rykte som han själv, säger författaren och marknadsföraren David Carter.

För en månad sedan spelade Lance Armstrong in flera reklamfilmer för Subaru i San Francisco.

I mitten av april inleds lanseringen på tv.

Kampanjen går loss på mer än 1,5 miljarder kronor.

Sponsrad sedan 1990

Subaru har sponsrat Armstrong sedan 1990.

Han har förutom pengar fått tre bilar av företaget.

En har han i sitt hem i Spanien, de andra två vid sina hus i Austin, Texas.

Trebarnspappan uppger att valet av bil var naturligt:

- Jag behövde en bil som har plats för tre barnbilstolar - och en cykel.

Magnus Sundholm