- Målet är OS 2004 - då vill jag vinna guld

1 av 2 | Foto: THOMAS JOHANSSON
Susanne Ljungskog har gjort om källaren till en träningslokal. Här tillbringar hon många timmar.
SPORTBLADET

Sen fem år tillbaka åker Susanne Ljungskog till Tyskland för att göra fysiologiska och medicinska tester. Dessa ligger till grund för ett gediget träningsprogram som ska göra henne så bra som möjligt.

Förra säsongen räckte det till VM-guld, en andra plats i Tour de France och Bragdguldet.

Inte konstigt att hon inte vill sluta ligga på den där tyska mattan.

Hela ditt träningsprogram bygger på tester. Berätta.

- Allt från syreupptagningsförmåga till lungkapacitet och muskelstyrka mäts och utefter resultaten läggs mitt träningsschema upp. Jag har gjort detta sen 1997. Cykling är en sådan extrem sport att man måste lägga ner hela sin själ på träning.

Vad behövs för att bli bra inom cykel?

- Det mesta; kondition, styrka och bra syreupptagning. Man behöver bra förutsättningar för att bli riktigt bra och givetvis måste man träna oerhört mycket för att nå toppen. Jag har fått bra gener av mina föräldrar. Mamma simmade och pappa höll på med brottning. Han är väldigt envis så det har jag fått från honom.

Vad krävs för att du ska bli ännu bättre?

- Jag får återgå till de här testerna igen, de ser vad jag behöver. Min styrka i benen behöver jag förbättra så det kommer vi köra hårt på. Tunga växlar uppför och styrketräning med stång och böj på hösten och vintern.

Vilar sällan

Hur ser uppbyggnadsträningen ut för dig?

- Jag tränar i treveckors block och har en lugnare vecka där jag vilar tre dagar. Det handlar om 20-22 timmar ganska tuff träning per vecka. Jag kör två pass ergometer, tre löpning, tre mountainbike ute och tre styrketräning. På mountainbiken blir det mellan fyra och sex timmar ute på landsvägarna kring Surte. Som hårdast blir på läger när vi kör tre dagar träning och en dags vila. I början av februari var vi i Mallorca och då blev det 34-37 timmar per vecka. Vi malde många mil på cykel för att få den riktiga grunddistansträningen.

Vad tänker man på då?

- På hur jag trampar så att jag får in rätt teknik. Jag diskuterar mycket med min tränare och sambo Klas vad jag har för mål det här året och hur vi ska nå dem. Lite allt möjligt och ingenting.

Gillar att träna

Vad är jobbigast med träningen?

- Jag tänker inte att något är jobbigt. Det är ju mitt jobb och om jag gör det väl så får jag ut någonting bra av det.

Och roligast?

- Att man har lagt ner allt man kan för att bli så bra som möjligt och uppnå resultaten när man tävlar. När man står överst på pallen är det värt allt slit.

Måste man vara ensamvarg för att orka?

- Nej, jag har ju Klas och han är med mig ute och cyklar. Det betyder väldigt mycket. Vi har inrett ett gym i källaren med maskiner, testcykel och träningskläder så jag behöver inte ta mig någonstans. På det sättet spar jag in tid.

Har sluppit skador

Får du någon tid över för vänner?

- Jag reser rätt mycket och jag försöker hålla kontakten med några vänner men det blir inte så mycket. När jag inte tränar så försöker jag vila så mycket som möjligt. Jag är ju tacksam över att kunna ha Klas med mig överallt - det är mycket tack vare honom som det har gått så här bra.

Hur länge orkar din kropp?

- Det är för att jag har bra planering på all min träning som gör att jag inte sliter ut mig. Jag har inte heller haft några skador. Klas ser till så att jag sitter rätt på cykeln och har bra position.

- Det är viktigt att man lyssnar på kroppen. Som cyklist kan man hålla på länge. Upp till 35 kanske, men inte för att jag ska hålla på så länge. Jag vill ha ett annat liv också sen.

Tysk matta - en succé

Har du förberett dig för framtiden?

- Nej, det har jag inte men jag vill inte hålla på för länge. Jag har satt upp mål fram till 2004 där jag vill vinna guld i OS. Efter det får vi se. Tycker jag fortfarande att det är roligt så kanske jag fortsätter.

En tysk matta sägs ha haft en del i framgångarna?

- Jag lånade en elektromagnetisk matta, Bemer 3000, i januari förra året och har använt den under hela året. På morgonen och efter träningen ligger jag i åtta minuter och slappnar av på den. Vågorna som avges ska förbättra immunförsvaret, man återhämtar sig snabbare efter träningen och man sover bättre på nätterna. Jag känner skillnad i kroppen och vill inte sluta. Det här året har ju gått bra...

Hur mycket träning krävs för att bli bäst? Hur håller elitidrottarna motivationen uppe timme efter timme, vecka efter vecka? Svaren finns i en mental kom-ihåg-lista, hos en kinesiolog i Östersund, i ett skidspår i Västerås och i ett hemmagjort gym i Surte. Sportbladets JOHANNA GARÅ har gjort en svettig granskning av fyra svenska landslagsstjärnor.

Johanna Garå