3 500 km av blod, svett - och dårar?

Bäckstedt ende svensken i girot: Jag ska ta mig till Milano

1 av 2 | Foto: ap
”IL PIRATA” Marco Pantani kastades ut ur tävlingen 1999 med för höga blodvärden. I år är Pantani med igen. ”Så många gånger som han åkt dit så borde han inte få vara med”, säger ende svenske deltagaren Magnus Bäckstedt.
SPORTBLADET

Magnus Bäckstedt, 28, kör Giro d'Italia för första gången.

Han siktar både högt - och måttligt.

- Målet är att vinna en etapp, och att jag tar mig till Milano, säger ende svenske deltagaren.

I går startade den 86:e upplagan av Giro d"Italia. Den 201 km långa första etappen vanns av italienaren Alessandro Petacchi före landsmannen Mario Cipollini.

Den skandalomsusade klassikern jobbar på att återfå idrottsvärldens förtroende.

Det är ett arbete i ständig motvind för arrangörer och cyklister.

- Jag förstår att folk är skeptiska. Det är svårt för svenska folket att se skillnad på mig eller Nicklas Axelsson när han berättat om hur han dopat sig. Alla dras med ned, säger Magnus Bäckstedt, som i går gick i mål som 28:e man.

Axelsson är senaste svensk med en framskjuten placering i Giro d"Italia. 1999 blev han totalsexa - troligtvis dopad.

Axelsson har både erkänt epodopning och bekräftat att han gjort det flera gånger, men hittills vägrat gå in på några detaljer.

Årets upplaga av Girot saknar inte kontroversiella deltagare på startlinjen.

Pantani - en outsider

När loppet inleddes i går i Lecce i södra Italien finns åter Marco Pantani med.

"Il Pirata" som under mycket uppseendeväckande former kastades ut från loppet näst sista tävlingsdagen 1999, som innehavare av klassiska Maglia rosa, den rosa ledartröjan.

Då hade Pantani extremhöga blodvärden. Han har hela tiden kommit tillbaka trots nya skandaler och i år är han en av loppets outsiders.

- Alla har så många åsikter om den mannen. Så många gånger som han åkt dit så borde han inte få vara med och åka, säger Bäckstedt.

Årets bansträckning är en kompromiss mellan enklare slätetapper och tuffa bergsklättringar. Genomsnittslängden på etapperna har minskats till 164 km.

Av många tolkat som ett försök att minska de extrema påfrestningarna - och därmed behovet av att dopa sig hos cyklisterna.

- Visst har det blivit kortare, men det gör att det går fortare i stället. I slutändan blir det ingen skillnad. Efter 21 dagar kommer man att ha lika jävla ont i benen i alla fall, säger Magnus Bäckstedt.

Giro d'Italia 2003 gynnar honom delvis.

- Det finns fem-åtta släta eller halvsläta etapper som passar mig. Målsättningen är att vara med i klungan och kunna spurta om en seger.

- På bergsetapperna kommer jag sitta långt bak i fältet och ta det lugnt och se till att jag klarar tidsgränsen. Jag vill gärna orka att ta mig till Milano. Då gör det inget om min totalplacering riskerar att bli tresiffrig"

Hans huvudmål är den samma som för hans stall, danska Team Fakta.

- Vi har ingen riktig stjärna i laget som vi ska dra fram till en bra totalplacering, men vi är tre, fyra stycken som har kapacitet att vinna en dag. Det ger så mycket mer uppmärksamhet. För mig skulle det betyda oerhört mycket inför kommande säsong.

Bäckstedt har lyckats med det en gång tidigare, i världens största cykeltävling.

1998 vann han en etapp i Tour de France. En seger som hamnade i skuggan av - dopning.

"Bara skandaler"

- Det var ju det året med alla skandalerna. Min seger blev nästan bara en notis hemma i Sverige, allt handlade om skandalerna, suckar han.

Dag 14 av loppet blir extra jobbig för 193 cm och 90 kg tunge Bäckstedt. Då avverkas tuffaste bergsetappen mellan Marostica och Alpe di Pampeago. På vägen passerar cyklisterna orten för vinterns skid-VM, Tresero, före målgång, drygt 2 000 meter över havet. En sträcka som bergspecialisten Pantani (172 cm/56 kg) vann 1999 före Gilberto Simoni, som är en av årets stora favoriter.

- Jag tror på Simoni och Casagrande, säger Bäckstedt.

Men allt är inte bara negativt i årets Giro. För första gången har en av cykelns stortävlingar infört hjälmtvång i kölvattnet av Andrei Kivilevs dödsfall i samband med Paris-Nice.

- När vi åker utför kommer vi upp i farter mot 100 km/h. På en motorcykel tar alla på sig en stor hjälm utan att protestera. Varför skulle inte vi kunna ha en liten, lätt hjälm då? Undrar Magnus Bäckstedt.

- Hjälmtvånget är helt suveränt. Bland de bästa de gjort under mina år som proffs.

5 italienare – 1 mexikan – här är favoriterna:

86:e Giro d’Italia – 350 mil på 23 dagar

Senaste tio årens vinnare:

Michael Wagner