Här är Kalle Anka-lagen som gör succé

Disneys båda lag kan bli bäst i världen – i hockey och baseball

1 av 2 | Foto: AP
Anaheim Mighty Ducks.
SPORTBLADET

Sport är business och framgång är till salu.

Två av världens bästa lag har skapats av Disney.

Men The Mighty Ducks of Anaheim och Anaheim Angels är också bevis för att idrott - trots allt - fortfarande är en industri med unika värden.

Poängen är billig - men historierna om de två Anaheim-lagen är som två Disney-sagor. Två lag som kämpat mod oddsen och övermakten. Varit övergivna och stampade på.

Men rest sig och vunnit.

Det finns bara ett problem - det är Disney själva som är den elaka tyrannen.

Den 9 oktober 1993 spelade Anaheim Mighty Ducks (som de kallas i folkmun) sin första hemmamatch i NHL. Nästan 18 000 åskådare hade fyllt hemmaarenan "Ankdammen". Innan det var dags för nedsläpp bjöds de på en 40 minuter lång isshow, inspirerad av Disney-filmen "Skönheten och odjuret".

Draget kring det nya laget var enormt. Namnet Mighty Ducks hade redan lanserats genom en film om ett hockeylag och Disneys reklammakare hade ägnat mer än tre månader åt att designa klubbens logotyp.

- Logon är hörnpelaren i vår verksamhet, Det är vårt bröd och smör. Redan innan vi hade en enda spelare och tränare, så hade vi märket. Den gav klubben en säregen identitet. Ankan har dessutom hjälpt oss att sälja biljetter och få sponsorer, förklarade PR-chefen Bill Robertson.

Souvenierna hetast i världen

Anaheim förlorade premiärmatchen mot Detroit med 7-2, men det spelade mindre roll. Bollen var i rullning. 1996 köpte nöjesföretaget in sig i baseballaget Anaheim Angels också.

Walt Disney Sport Inc profilerade sina varumärken och produkterna sålde som smör. Mighty Ducks souvenirer blev snabbt hetast i hockeyvärlden. Att ha klubbmärket på kläderna blev mode snarare än ett bevis för klubblojalitet.

Var det något som Disney kunde var det marknadsföring.

Men var det något de inte kunde var det idrott.

Ett självspelande piano slutar spela rent om ingen stämmer det. Ifall ingen satsar på ett lag kommer det att förlora.

1999 hade plötsligt både Anaheim Mighty Ducks och Anaheim Angels förvandlats till bland de absolut sämsta lagen i sina ligor. Paul Kariya strejkade för högre lön och baseballstjärnan Tony Phillips arresterades för kokaininnehav.

Disney var missnöjda över skandalerna som solkade ner moderföretagets rykte. Samtidigt var fansen rasande över att inte ägarna investerade mer i lagen för att ge dem en ärlig chans att konkurrera. De stannade hemma.

Disney lärde sig en sak - det är skillnad på konsumenter och fans. Fans bryr sig inte om hur trendig logotype deras lag har eller hur många olika kepsar som finns till salu. Däremot är de väldigt noga med att de vinner.

Båda lagen till salu

- Jag tror verkligen att de hade hoppats på att tjäna pengar på sport, och blev väldigt förvånade när de inte gjorde det, sa Ken Wachter, före detta vice president för Angels och Ducks marknadsföring.

Disney fick nog. De satte helt enkelt upp båda sina lag till försäljning.

Det här är naturligtvis den dystraste punkten i sagan om Kalle Anka-lagen. Men som tur är så är den inte slut. Vissa säger att har man sett en Disney-film har man sett alla, så vi spolar fram bandet till upplösningen.

I oktober i fjol var en av de stora skrällarna i amerikansk idrottshistoria ett faktum. Krislaget Anaheim Angels hade vunnit World Series. Det var inget mindre än en bragd av ett hopplock utan egentliga stjärnor.

Och de orden hade lika gärna kunnat gälla årets upplaga av Anaheim Mighty Ducks som ser ut att chocka sig hela vägen till Stanley Cup-finalen.

- Vi verkar ha trollsand i vattnet i år, sa Disneys ordförande Michael Eisner efter att han för en gångs skull besökt hockeylagets omklädningsrum.

Så nu är det väl dags för de bråkande parterna att kyssas och bli sams?! Tid för den elaka Disney-jätten att bli snäll, acceptera sina bråkiga lag och ta dem under armen på väg mot solnedgången? Nja, i dag räcker det plötsligt inte längre med att vara bäst i världen för att bli en lönsam idrottsindustri.

- Sport är dagens it-bubbla, säger Peter V. Ueberroth, som varit intresserad av att köpa Angels.

Resultat: minus 200 miljoner kronor

Klubbarna i USA följer samma trend som fotbollsföreningarna i Europa. Tv-pengarna minskar och publikintäkterna minskar, men lönerna ligger kvar på samma fantasinivåer. Angels uppges gå med drygt 125 miljoner kronor i årlig förlust, Mighty Ducks 70 miljoner.

I nästa vecka kommer Disney till slut bli av med Anaheim Angels. Privatpersonen Arturo Moreno har fått ett bud på ungefär 1,5 miljard accepterat. Händelsen är unik. För första gången i idrottshistorien kommer de regerande världsmästarna byta ägare.

Och sensationslaget Anaheim Mighty Ducks är fortfarande till salu - med ankdamm och allt.

Erik Niva