Engström hittade motorn

- och vann i STCC

SPORTBLADET

KARLSKOGA

När STCC-föraren Tomas Engström kom med sin Honda till motorbanan i Karlskoga i fredags kväll, saknades en grej i bilen.

Motorn.

- Vi hade ingen, och vi visste inte om vi skulle få någon, sade Tomas på Annandag pingst.

Då hade problemen löst sig. Hondan hade motor och Tomas Engström vann ett av STCC-racen.

Nervpressen var över.

- Någon hade kryssat i fel ruta på transportsedeln för den nya tävlingsmotor vi hade beställt, berättar Engström.

Så den lyftes ombord på en lastbil i England och försvann ut i Europa.

- Vi hittade den inte förrän i fredags kväll. Då fanns den i Hannover, minns Engström.

Flash ut i geografin

En extramotor flögs i all hast till Karlskoga, men det var nervdallrande timmar för Hondastallet innan allt var på plats och bilen gick som den skulle.

- Det här är nog min roligaste seger någonsin, med tanke på omständigheterna, tyckte Engström.

Han var bra med i täten även i första STCC-racet på annandagen, men small ihop med Fredrik Ekblom och kom till slut fyra.

Ekblom var dagens verklige segare, även om han egentligen inte vann någonting. Audiföraren var fyra i ena heatet och trea i det andra, och där försvann Janne "Flash" Nilsson ut i geografin med trasig bil.

Plötsligt ledde Ekblom STCC-serien med 21 poäng i stället för åtta, före Flash.

- En bra dag, tyckte Ekblom vars fight just med Flash var orsaken till att värmlänningen tvingades parkera.

- Ekblom stängde mig i en av kurvorna, sade Flash Nilsson, där han stod i depån med en ostyrbar Volvo medan racet fortfarande pågick i bakgrunden.

- Det är inte förbjudet att göra som Ekblom gjorde, men jag är förvånad. Jag trodde att vi skulle åka om placeringen och inte hålla på och blockera och stänga.

Bökigt i andra

Volvo hade ingen bra dag på Gelleråsen i gråvädret. Det fanns ingen Volvo på podiet i något av de två STCC-racen.

Dagens förste segrare var Richard Göransson, BMW, som startade första heat i pole position och hade ohotad färd mot mål.

I andra racet var det bökigare.

- Två förare bromstestade mig så fronten på bilen blev skadad. Jag trodde ett tag att jag hade punktering och till slut gick bilen inte att styra.

Att bromstesta är att kolla om killen bak är på alerten, bromsa lite oväntat eller tuffare än väntat.

- Det har jag aldrig varit med om under alla mina år som racerförare, försäkrade Tommy Rustad, norrmannern som kör Opel, och Fredrik Ekblom höll med.

Ingen av dem tycker STCC är speciellt tufft eller brutal. Det var bara tight, bra racing.

Svårt att hinna med

I motorcykelklassen vann Kai Börre Andersen, Norge, i sin STCC-comeback. Norrmannen har åkt VM tidigare i år, men brutit med stallet.

- Jag har ett nytt stall på gång. Funkar det blir det tyska mästerskapet och två VM-lopp, sade Kai Börre Andersen efteråt.

Och då blir det svårt att hinna med STCC-serien.

- Ska jag bli bättre måste jag ut i Europa och åka, konstaterar han.

Christer Jönsson/TT