Media ska inte agera språkrör åt stjärnorna

SPORTBLADET

Att det ska vara så betungande det där med att vara en offentlig person. Stjärna alltså. Kändis.

Åtminstone låter det ju så när de själva beskriver sin tillvaro. Och det är det där med media som känns allra värst. Till och med idrottsstjärnorna sällar sig nu i klagokören. Det är något nytt.

Sportbladet den 12 augusti.
Sportbladet den 12 augusti.

Inom nöjes-branschen har det länge gnällts om medias bristande respekt.

"Klimatet har hårdnat. Nu för tiden ringer de ju hem på kvällarna, till och med när jag har barnen", som en av Sveriges artister sa i en intervju härförleden.

Att hon själv sålt sitt bröllop till skvallerpressen för en spottstyver och dessutom vikt ut sig "mer än en gång" var tydligen inte så intressant i sammanhanget.

Offentliga personer tycker nämligen gärna synd om sig själva, lika gärna vill de glömma att klimatet hårdnat, också i den andra riktningen.

Varje stjärna av rang har i dag någon som sköter om det där med media.

Idrotten är inget undantag.

Den tid då vilken journalist som helst kunde lyfta luren på sportredaktionen och höra världsstjärnan Stenmark presentera sig med ett försiktigt, "Jo hej du, det är Ingemar", den tiden är förbi.

Agenter styr allt

Vem som ska göra vad, när och hur, styrs numer av agenter, produktionsbolag och klubbdirektörer.

I agentens uppdrag ingår "att se till att objektet syns, får rätt ersättning och så mycket uppmärksamhet att sponsorerna blir nöjda".

Bara att få tid till en intervju är därmed ofta en kamp. Kontroversiella frågor är bannlysta. Att ta ställning och ha en åsikt om annat än yrkesmässig prestation anses onödigt. Att tvingas vara personlig känns, om man får tro de senaste dagarnas debatt, kränkande!?

Visst, kanske är det lite barnsligt att fundera om Carolina Klüft sover naken eller iklädd flanellpyjamas, men frågan är ju faktiskt såväl harmlös som klassisk (både Marylin Monroe och Jayne Mansfield hade bra svar på den redan under 60-talet).

Att den kan uppröra så till den milda grad tycks närmast osannolikt, inte minst då just Carolina Klüfts snabbt accelerande kändisskap inte enbart beror på de fina resultaten.

Det ohejdade spexandet och flirtandet med både tv-kameror och tidningsfotografer är förstås en starkt bidragande orsak till genomslaget.

"Håll intervjuerna på ett mer seriöst plan. Viktigast är att media lyfter vår sport", säger Carolina nu.

Det känns lite magsurt.

Cynikern kanske kan misstänka att hela utspelet är en PR-kupp i sig?

Påhittad av en bakslug agent?

Carolina har ju onekligen fått en hel del spalt- och eterutrymme efter sina uttalanden.

Likt filmstjärnor och världsartister har dagens idrottare fjärmat sig från både media och publik. De gör gärna reklam för flingor på tv, men de vill inte berätta vad de själva äter till frukost.

De är beroende av en publik som betalar för att se dem, men de försvårar ständigt arbetet för de journalister som ska föra deras ord vidare ut till allmänheten.

Uttalar sig inte

När Sportbladet häromdagen sökte Susanna Kallur för att ge henne chansen att tycka till i den uppblossade debatten möttes man av beskedet att "Susanna över huvud taget inte uttalar sig i sådana frågor".

Det var förstås hennes agent som sa det.

Sportjournalistens uppdrag är varken att agera språkrör för en idrott i allmänhet eller en stjärna i synnerhet.

Det är inte medias uppgift att lyfta en utvald sport, heller inte att dansa efter en välavlönad agents pipa.

Media ska inte nöja sig med de inrepeterade kommentarerna kring resultat, skador, medaljer och prestationer, utan istället försöka få varje stjärna att säga något han eller hon verkligen tycker.

Det är medias uppgift att försöka hitta människan, personligheten och karaktären bakom masken.

Först då kan man lyfta idrotten i sig.

Bäst

Sämst