Märtins segerchans försvann i krasch

Loeb ny ledare i Svenska rallyt

SPORTBLADET

KARLSTAD (TT)

Man såg knappt Markko Märtins tillknycklade Ford för alla mekaniker som svärmade runt resterna.

Själv stod han sorgsen i ett hörn av depån i Hagfors och såg en av sina rallydrömmar krossas.

Estländaren Märtin var på väg mot seger i det svenska VM-rallyt när han hittade en stor sten i skogen.

Stenen fanns i en snövall som Märtin brakade in i.

- Det bara small, berättade han bedrövat om olyckan på elfte specialsträckan.

Vänster bakhjul hängde på trekvart, bilen fick slagsida som ett fartyg i sjönöd. Hur Märtin lyckades ta sig fram ur skogen, ända till depån i Hagfors är en gåta.

Där började fighten mot klockan och mot uppfattningen om vad som egentligen borde vara omöjligt.

Segerchansen borta

Tjugo minuter fanns för Fordfolket att jobba med. På den tiden bytte mekanikerna i princip allt i vänster bakvagn och slet och drog i allt krokigt och tillknycklat på den illa medfarna Forden.

Med 20 sekunder kvar backade Märtin ner från rampen i depån medan mekanikerna fick en applåd av publiken och började plocka ihop prylarna som blev över.

Märtin, som skulle bli den förste som knäckte den svensk-finländska segerdominansen i det svenska VM-rallyt, var nu plötsligt åtta, långt från prispallen.

Ny ledare var i stället Sebastien Loeb, fransmannen som vann Monte Carlo-rallyt och som nu plötsligt var föraren som alla jagade.

Inte minst Marcus Grönholm från Finland. Fredagens sorg över minuten som ett tekniskt fel hade gett honom försvann. Det kom en ny lyster i ögonen hos rallyts tvåa.

- Ett misstag av Loeb så leder vi igen, sade Grönholm belåtet.

Finsk tabbe

Och så åkte han ut på sträckan därpå och gjorde den tabben själv.

26 sekunders försprång för Loeb var plötsligt 40,6, när dagen var slut.

- Det bara small till och så satt jag i snövallen och for ut igen. Hur vet jag inte, sade Grönholm efteråt.

Nu har Loeb drömläge inför söndagen. Det är han, inte Märtin som kan bli historisk.

Lördagen bjöd på mycket dramatik. Plötsligt kom den snö alla längtat efter och då kom i den i sådan mängd att det blev problem.

- Svårt att ställa om till nya förhållande, tyckte Loeb. Det var besvärligt väglag.

Carlsson i snön

Daniel Carlsson, svensken som fått bra kontrakt av Peugeot, satte bilen i en snödriva under dagen och tappade två minuter. Andras olycka gjorde dock att Daniel till slut avancerade till sjunde plats, totalt.

Petter Solberg, världsmästaren, hade motorproblem på två sträckor, sedan valde han fel däck och satt i en snövall en stund. Det var ingen ände på problemen. På kvällen låg Solberg trea 1.28 min efter täten.

Häftigaste svensk så här långt i rallyt: Mattias Ekström, racerförare i tyska standardvagnsmästerskapet i vanliga fall. Mattias leder grupp N och ligger tolva totalt. Och minns då att han egentligen är banförare inte rallyspecialist.

Man undrar hur långt Ekströms talang skulle räcka med en riktig satsning i en WRC-bil.

Christer Jönsson/TT