– Jag vill leva på mitt namn efter karriären

SPORTBLADET

Här står idrotts–Sveriges starkaste varumärke.

Med sin nya sponsorbil.

– Jag hoppas kunna leva på mitt namn efter karriären, säger Anja Pärson.

Ingen bygger sitt varumärke som Anja Pärson, 24 år i går.

Hon har skyddat sitt namn både i Sverige och Europa.

– Vi började tidigt med det. Jag har själv valt ut områden jag kanske vill jobba med så småningom. Man får en hel pappersbunt med områden man kan skydda ditt namn inom. Sen kryssar man för och så kostar det en del att skydda varje område. Man sitter som en 17–åring och funderar: ”vad vill jag göra när jag blir stor”, haha.

Vad är det för områden då?

– Sportartiklar, hudprodukter...allt möjligt. Det är svårt att säga vad man vill göra om x antal år, säger Anja.

Från att från början ha varit ett familjeföretag där mamma Madeleine skötte affärerna har man numera hjälp av advokat Martin Klette som ekonomisk rådgivare och i varumärkesstrategin, som är noga uttänkt:

– Jag har försökt säkra mitt namn på många olika områden så att möjligheten finns i framtiden att hålla på med till exempel schampo eller nåt. Jag hoppas kunna skaffa mig ett så starkt varumärke att jag kan leva på mitt namn efter karriären.

Satsar på fart...

Sponsring i dag handlar inte om att få plats med så många loggor som möjligt på tävlingsdräkten utan samarbete med ett fåtal partners.

– Jag vill hålla mig exklusiv för ett fåtal. Det får inte bli för mycket så att det tar tid från skidåkningen. Jag har ett jättebra samarbete med mina och förbundets sponsorer.

Fattas bara när man får ratta den stora sponsorns värstingbil.

– Innan hade jag en allroad nu har jag tagit klivit över till en snabb bil.

– Den här ska jag glida med i Monte Carlo, haha.

Hur känns det att prata om sig själv som ett varumärke?

– Det blir mer och mer ju större allting blir och ju bättre det går. Vi måste sälja landslaget som varumärke till våra sponsorer och när det går som bäst för mig nu så är det jag som får bära det stora ansvaret. Det kostar mycket att åka skidor och då behövs sponsorer.

Vad vill du att varumärket Anja ska stå för?

– Att jag är positiv, framåt, vet vad jag vill och tycker om det jag gör. Det är sån jag är och jag gör allt för att vara mig själv hela tiden.

– Men det är svårt att i dag i media profilera sig som man vill för numera handlar det mest om rubriker.

I kommentaren till undersökningen anses du ibland vara lite ”kantig” i intervjuer.

– Jag försöker visa på vilket humör jag är. Är jag sur så är jag sur. Jag tycker folk ska få se hela bilden. Då ser folk att jag satsar på det jag gör.

Hela listan

Johan Flinck