Aftonbladet
Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Sportbladet

Stjärnlooken som säljer

"En tydlig image är viktigast"

Ett sexigt utseende säljer.

Men det är inte det viktigaste när idrottsstjärnorna ska ragga sponsorer.

- Det handlar mer om att ha en unik personlighet, säger Niklas Olovzon, varumärkesexpert.

Uefa-presidenten Lennart Johanssons uttalande om hur damfotbollen bör göra för att locka sponsorer har blivit omdiskuterat i hela världen.

- Det är ett känsligt och intressant ämne han berör, säger Niklas Olovzon, varumärkesexpert på kommunikationsbyrån S&B.

Har Lennart Johansson en poäng?

- Det beror på ur vilken vinkel man betraktar det, men uttalandet som sådant är korkat. Kortsiktigt finns det naturligtvis företag som har produkter som är lättare att sälja med en sexig image, men på lång sikt är det frågan om en sport och ett helt landslag kan bygga allt kring en sådan image. De kan lika gärna tappa sponsorer på det.

Olovzon ser dock en utveckling som går mot en ökad fokusering på ett vackert utseende och en sexig image.

- Tittar man på individer, både på dam- och herrsidan, ser man att utseendet och anspelningar på sex blir allt vanligare och viktigare i sponsringssammanhang. Det är ju bara att titta på Beckham och Ljungberg.

"Unik personlighet"

Vad är viktigast för idrottare när de raggar sponsorer?

- Att ha en unik personlighet och en tydlig image. Det spelar ingen roll om man satsar på att vara sexig eller helylle, bara man är tydlig. Anja Pärson har ju aldrig spelat på sex, men är sig själv och oerhört tydlig i sin profil.

Hur ska damfotbollen marknadsföra sig för att locka sponsorer?

- Lyfta fram individen ur kollektivet, kontinuerligt visa upp idrottsliga framgångar och marknadsföra damfotboll som en, inom situationstecken, egen sport.

- Det gäller att hitta det unika, som damtennisen har gjort. Anledningen till att många föredrar damtennis före herrtennis är för att det är fler baslinjedueller och längre bolldueller. I herrtennis är det ibland bara serve, volley och så är bollen över.

Emil Karlsson

  MARIA SHARAPOVA

Ålder: 18 år.

Sport: Tennis.

Reklam: Motorola, Microsoft, Nike, Tag Heuer, Honda, Pepsi, Colgate, Palmoliv.

Tjänar: 165 miljoner kronor per år.

Kommentar: Ung, vacker, tennisspelerska och från Ryssland. Men till skillnad från Anna Kournikova är Sjarapova riktigt framgångsrik.

  MALIN BARYARD

Ålder: 30 år.

Sport: Hästhoppning.

Reklam: H&M.

Tjänar: 1,5 miljoner kronor per år.

Kommentar: Har i flera år varit svensk hästhoppnings omslagsflicka. Har precis kommit tillbaka efter mammaledighet.

Vann SM direkt i comebacken.

  ANNA KOURNIKOVA

Ålder: 24 år.

Sport: Tennis.

Reklam: Adidas, Berlei, Omega.

Tjänar: 65 miljoner kronor per år.

Kommentar: Tjejen som är beviset för att ett vackert utseende säljer. Vann

inte en enda stor tävling under

hela sin karriär.

  FREDRIK LJUNGBERG

Ålder: 28 år.

Sport: Fotboll.

Reklam: Calvin Klein, Puma.

Tjänar: 15 miljoner kronor per år från Puma. Fick förra året 4,5 miljoner kronor för ett tvådagarsjobb för Calvin Klein.

Kommentar: Svensk flickfavorit som blir mer och mer populär för varje år. Har som fotbollsspelare vuxit ut till en av Arsenals viktigaste och mest lojala spelare.

  JOSEFINE ÖQVIST

Ålder: 22 år.

Sport: Fotboll.

Reklam: Adidas.

Tjänar: Ett sexsiffrigt belopp per år.

Kommentar: Slog igenom när hon för två år sedan sköt Sverige till VM-final. Vek ut sig i Slitz och är nu på allvar tillbaka på fotbollsplanen efter lång skadefrånvaro.

  DAVID BECKHAM

Ålder: 30 år.

Sport: Fotboll.

Reklam: Adidas, Pepsi, Vodafone, Marks&Spencer, Gillette .

Tjänar: 200 miljoner kronor per år.

Kommentar: Fotbollsvärldens hetaste stjärna, både på och utanför planen. Har bytt Manchester United mot Real Madrid. Är tillsammans med tidigare Spice Girls-medlemmen Victoria.

SENASTE NYTT

Visa fler
SPORTBLOGGAR
Brennings blogg

Patrik Brenning

Om Aftonbladet