Freddie i ny, vågad kampanj

”Bilderna är helt fantastiska”

Sensuellt. Fredrik Ljungbergs succé som underklädesmodell för Calvin Klein fortsätter. Lagom till fotbolls-VM i Tyskland lanseras ”Freddie" och supermodellen Natalia Vodianova på en ny, världsomspännande kampanj.
Foto: Steven Klein
Sensuellt. Fredrik Ljungbergs succé som underklädesmodell för Calvin Klein fortsätter. Lagom till fotbolls-VM i Tyskland lanseras ”Freddie" och supermodellen Natalia Vodianova på en ny, världsomspännande kampanj.
SPORTBLADET

Fredrik Ljungbergs succé som underklädesmodell för Calvin Klein fortsätter.

I dag avslöjades det att ”Freddie” blir klädjättens affischnamn i den världsomspännande vårkampanjen – tillsammans med supermodellen Natalia Vodianova.

– Bilderna är helt fantastiska, väldigt sensuella, säger företagets svenske vd Hans Lindeblad till sportbladet.se

Den svenska fotbollsstjärnan har anlitats som modell för Calvin Klein sedan höstkampanjen 2003, ett samarbete som i modekretsar beskrivits som en succé.

I New York i helgen smyglanserades den nya kampanjen internt inom företaget – och förväntningarna är nu enorma.

– Fredrik har väldigt snabbt etablerat sig även i USA; hans utstrålning och fräscha sätt väcker nyfikenhet och har på kort tid gjort hans namn känt i de riktigt stora modekretsarna, säger Lindeblad, nyss hemkommen från realesefesten i NYC.

Lanseras inför fotbolls-VM

Den nya vårkampanjen kommer att lanseras bara månader innan sommarens stora idrottsparty, fotbolls-VM i Tyskland . Bilderna på Ljungberg, 27, och Natalia Vodianova, 21 – som togs i Sun Studios av stjärnfotografen Steven Klein i somras – är vågade.

– Absolut, vi ville gå tillbaka till Calvin Kleins grunder. För första gången på länge använder vi både en man och en kvinna, med en medveten väldigt sensuell look. Bilderna är också återigen svartvita, efter att de senaste två åren fotats i färg, säger Lindeblad.

I februari dras ridån bort och i mars når kampanjen Europa, för att under sin resa världen över passera 21 länder och en möjlig målgrupp på 98 miljoner människor.

Nytt avtal – nya miljoner?

Återigen blir Fredrik Ljungberg från lilla Vittsjö en superstjärna på Times Square och Sunset Boulevard – och återigen blir han förstås betydligt rikare.

– Det här är ett helt nytt avtal, och inte en ytterligare del i ett tidigare kontrakt, men jag vill inte säga någonting om vad det är värt för Fredriks del, säger Lindeblad.

Calvin Klein har aldrig tidigare använt sig av en modell så länge som Fredrik. Varför?

– Han förmedlar precis det vi vill, det sportiga, fräscha, sensuella. Allt det plus hans personlighet är perfekt för oss.