Allsvenskan i tv – tillåt mig tvivla

Frank Östergren: Kejsaren har mindre kläder än förut

SPORTBLADET

Njuter ni av alla slutspelsmatcher just nu i digitala 24?

Jag också – det är bra produktioner med koncentration på sporten.

Det är en satsning på svensk basidrott som helt följer de intentioner som SVT:s avtal med staten talar om, bredd och mångfald.

Trist bara att det är de inblandande idrottsförbunden som möjliggör sändningarna genom att skänka bort tv-rätten. SVT:s kostnad är mestadels bara lönerna, om nu inte produktionsbolaget som gör sändningarna också står för den.

Vilken betydelse det här för SVT-sportens integritet, ja, det förstår ni själva?

Men om man ställer detta i relation till att Kentaro Group, ett företag som köpt rätten att sälja svensk tv-fotboll, värderar superettan till 30 miljoner mer än förra gången, då föds tanken att något göms i den snömängd som det nya fotbollsavtalet döljs av.

För när det nya avtalet avtäcktes visade det sig att kejsaren hade ännu mindre kläder än förut.

Tyvärr – för mängden frågetecken gör att vi verkligen kan tvivla på att det blir någon allsvensk fotboll i tv.

Rättigheten är såld, ja, men till ett företag som i sin tur ska sälja vidare till tv-kanalerna och det underliga i detta är att samma personer som för Fotbollförbundets räkning sålde till Kentaro nu för Kentaros räkning ska sälja till samma tv-kanalerna man tidigare förhandlade med.

Ende vinnare är agenten Rune Hauge som först får en miljon av svenska fotbollförbundet och knappast nöjer sig med mindre från Kentaro.

Hauges penningar bekräftas av en källa på Fotbollförbundet. Därmed har vi också förklaringen till att avtalet inbringar det svävande begreppet 1,3–1,4 miljarder.

Dröjsmålet i förhandlingarna har missat det här med SVT:s byråkrati. Även om SVT får rätten till “Fotbollskväll” så kanske det redan är för sent, programmet kan tablåsättas först till hösten. Blir det så faller också budet om en lördagsmatch i TV4, då SVT och fyran lagt ett gemensamt bud.

Tiden är också knapp för “Veckans match” och ”Säsongskortet”. Det är sändningar vars logistik kräver lång planering, från att hyra in personal till att boka satellitlänkar. Kniper det finns det ingen Nisse på Manpower att ringa, utan det blir svart i rutan.