Pizzabagaren går fri – nu jagar SOK fler

Driver ärenden mot 29 företagare som använt OS-symbolen

SPORTBLADET

Pizzabagaren gick fri – men nu driver SOK ärenden mot 29 andra företag som använt OS-symbolen.

Hittills har de drivit in 800 000 kronor för varumärkesintrång från olika företag.

- Pengarna betyder ingenting. Vi vill bara att våra sponsorer ska känna sig trygga, säger Björn Folin på SOK.

Svenska Olympiska Kommittén, SOK, har fått mycket kritik för att ha drivit indrivningskampanjer mot småföretagare. Bland annat krävdes en pizzabagare i Västerås på 50 000 kronor efter han gjort reklam för OS-pizza.

I dag driver SOK 29 fall av varumärkesintrång. Men Björn Folin på SOK vill inte säga vilka det handlar om.

- Nej, det kan jag inte. Vi skickar brev till de företagare som har gjort överträdelser och som vi anser är professionella aktörer. Inget fall har än så länge hamnat i domstol. De erkänner att de gjort fel och så försöker vi komma överens om en nivå på det här intrånget.

SOK uppger att det handlar om större företag. Och exemplen med pizzabagaren och ostbutiken är inte representativa, säger Björn Folin.

Var drar ni gränsen för hur hårt ni ska driva er varumärkesbevakning?

- Vid en professionell aktör som borde veta om vad ett varumärke betyder. Ett större företag som själva värnar om sitt varumärke.

Så om en pizzabagare i kvarteret delar ut lappar med texten ”Kom och ät OS-pizza” i framtiden, kommer ni agera mot dem?

– Troligtvis inte, trots att det är förbjudet. Likadant som om fotbollsförbundet antagligen inte skulle agera mot någon som skriver ”Kom och ät VM-pizza”.

Över 800 000 kronor

För TV4 uppger advokaten Björn Rosengren att SOK hittills fått in runt 800 000 kronor för en rad varumärkesintrång. Och för SOK är det småsummor.

- Pengarna betyder ingenting. Vi vill att våra sponsorer ska känna sig trygga när de går in i ett samarbete med oss och veta att de betalar för att vara ensamma på plan, säger Björn Folin.

– Man kan ställa de 80 000 i relation till de 60-70 miljoner som vi pytsar ut till våra olika tränare och förbund. Det märks ju på den summan att det inte är pengarna som driver oss.

Varför är ni så hårda i de här ekonomiska frågorna? Handlar inte OS om sportglädje?

- Vi möjliggör ju för många småförbund att åka till OS som annars inte hade haft råd och de har sedan fått jättemånga sponsorer efter sina OS-framgångar tack vare det.

Bara SOK:s symboler

I Svenska Dagbladet i dag berättar Svenska Fotbollförbundets generalsekreterare Sune Hellströmer att SOK förbjöd damlandslaget att ha förbundets logotyp på matchtröjorna under OS i Aten. I stället skulle SOK:s märke sitta på kläderna.

Björn Folin på SOK tycker inte att det är fel. Han menar att kommittén bidragit med stora summor pengar till den svenska damfotbollen inför OS.

Hur mycket pengar gav SOK till svenska damlandslaget i fotboll inför OS 2004?

- Runt 6 miljoner, säger han.

Varför förbjöd ni Fotbollförbundet att ha sin logga på matchtröjorna?

- När man ställer upp i ett OS förväntas man att följa de olympiska reglerna. Man representerar sin nationella olympiska kommitté. Det verkar inte Hellströmer ha klart för sig.

Tidigare artiklar

Håkan Isaksson