Vad är det som driver Hedman?

SPORTBLADET

Söndag: Magnus Hedman låter sig övertalas, i TV4:s ”Fotbollskanalen”, att berätta att han jagas av en engelsk klubb.

– Berätta nu, säger Ola Wenström, medans Hedman säger ”nej, nej, nej” och samtidigt låter det som att det inte finns någonting i hela världen han vill mer än att få berätta.

Avslöjandet skapar stora rubriker i tidningarna.

Måndag kväll: Magnus Hedman avslöjar, i TV4:s ”Fotbollsmåndag”, att han nobbar Newcastle.

Nyheten toppar, när detta skrivs, tidningarnas sportsajter.

Ärligt talat – vad är det som driver expertkommentator Magnus Hedman just nu?

TV4:s fotbollsprogram börjar likna en självständig organism. Ett slutet kretslopp där nyheter tillverkas och avlivas av programmets egna medverkande. Och det är självklart på ett sätt positivt – vilken redaktion drömmer inte om att skapa stora rubriker kväll efter kväll?

Och visst förstår jag att Magnus Hedman blev, som han säger, ”både smickrad och förvånad”. Jag unnar honom den bekräftelsen.

Samtidigt ville han inte avslöja vilken klubb det var. ”Det handlar om trovärdighet”.

Det är bra att Magnus Hedman värnar om sin trovärdighet. Samtidigt måste jag ifrågasätta en fotbollsexpert som är så smickrad av att själv stå i rampljuset, att han var tvungen att berätta om ett anbud som han insåg var orealistiskt och som han nog innerst inne visste att han skulle tacka nej till.

För ett par dagar sedan gick han till angrepp mot den där popartisten som han hade en affär med.

”Hon är bara en kändiswannabee som vill ha publicitet”, sa Hedman.

Om det stämmer vet jag ingenting om – men jag har känslan av att Hedman kunde undvikit den massiva publicitet han själv nu fick genom att i förväg säga till Wenström: Ta inte upp det där med Newcastle, jag ska ändå inte dit.

Hedman sa också om popstjärnan att diskretion hade varit på sin plats:

”Det finns något som heter ’ingen kommentar”.

Men sånt gäller kanske bara ”kändiswannabeer” som popartisten och inte riktiga kändisar som Magnus Hedman?

Jonathan Jeppsson