Ronaldo till Milan – för tv-publiken

SPORTBLADET

Ronaldo blir alltså milanista.

Inte så mycket för att spela, som för att dra uppmärksamheten till sig och laget.

Ronaldos återkomst till Milano är en historia med många bottnar?

I går morse tränade Ronaldo i Madrid. Men i går kväll satt han och småmyste på San Siro, när hans blivande klubb spelade första omgången i semifinalen i Coppa Italia mot Tottis och Wilhelmssons Roma. Milan verkade upplivat av hans blotta närvaro den första halvtimmen. Sedan dalade Ronaldo-effekten och matchen slutade 2–2.

Men Milans vice klubbpresident Adriano Galliani var rätt nöjd ändå. Han såg ut ungefär som en förtjust Uncle Fester. Ronaldos övergång är så gott som i hamn.

”Inte tjock, utan stor”

– Jag blev förvånad över hur stor Ronaldo är, sade Massimo Oddo, även han nyförvärv i Milan och på VIP-läktaren i går.

– Inte tjock utan stor, en riktig bjässe.

Den enda som saknades var Silvio Berlusconi, men hans ande svävar över hela operationen. Att samla fotbollens klarast lysande superstjärnor i Milan har alltid varit en viktig del av Berlusconis strategi.

För honom är skådespelet lika viktigt som segrarna, eftersom båda är kommersiellt gångbara. Att kunna kasta in Ronaldo, om än bara några minuter, och låta honom visa upp sig på arenan som den ärrade gladiator han vid det här laget är, är värt mycket som show.

Om det blir mål av det, så mycket bättre.

Men huvudintresset är att dra uppmärksamheten till Milan, få fansen att komma tillbaka till stadion och öka på publiken framför tv:n, när Berlusconis eget tv-bolaget Mediaset visar ligamatcher. Matcher som det har betalat stora pengar till Fotbollsfederationen för att få ensamrätt till.

Milan köper inte grisen i säcken. Någon ordning får det vara när man ska ut med 60–70 miljoner. I dag ska Ronaldo på läkarbesök i Milano innan alla papper undertecknas, förmodligen på måndag.

– Vad Ronaldo kan ge Milan? Det får vi se efter läkarundersökningen, sade Carlo Ancelotti försiktigt efter matchen i går.

Psykiskt slutkörd, trött och mätt

Få spelare har haft så svårt att försvara sin kroppsliga integritet som Ronaldo. Det känns som om vi vet mer om hans fysik än han vet själv. Han är för fet, han är hoplappad, han är trasig. Att han inte är i någon vidare form, kan till och med jag bedöma. Han verkar både fysiskt och psykiskt slutkörd, trött, mätt och mycket äldre än sina 30 år.

Men han är Ronaldo, ett varumärke. Ramon Calderon säljer en av de köttigaste bitarna i sitt stall till Berlusconi, ungefär som en konstsamlare säljer en tavla till en annan. Skicket är lite si och så, men konstnären är känd. Hellre en sliten Picasso, än ingen alls.

För Ronaldo är övergången välkommen, men inte konfliktfri. Han korsar sina spår genom att återvända till Milano.

I milanisti, som tidigare avskydde honom för att han spelade i Inter, måste nu lära sig att älska honom.

Och gli interisti, som först älskade honom, sedan led med honom och slutligen hatade honom passionerat när han försvann från staden, kommer nu att hata honom ännu mer, eftersom han är en förrädare.

Inters ägare Massimo Moratti fördömde i går Ronaldos övergång till Milan, en örfil som Silvio Berlusconi nog delar ut med en viss tillfredsställelse. Och vad har för övrigt Moratti att klaga över just nu, med tanke på Inters framfart i ligan.

Vilken liga?, frågar ledningen för Mediaset uppretad.

Milan kan få Ronaldo ”gratis”

Var är showen och var är publiken? Enligt Mediasets beräkningar motsvarar Juventus, Milans, Fiorentinas och Lazios fans 40 procent av den potentiella tv-publiken, när tv-bolaget sänder matcher. Men med Juventus i Serie B och de andra tre med poänghandikapp, sjunker intresset. Mediaset köpte rättigheterna före skandalen. Nu vill bolaget ha 135 miljoner kronor tillbaka av Fotbollsfederationen.

Lyckas de med det, kan man säga att Milan får Ronaldo gratis. Synergier kallas det. Ronaldo lär kosta ungefär hälften av den summan. Samtidigt får Milan ett nytt världsnamn som piggar upp. Om inte annat så i skvallerspalterna.

Kristina Kappelin