Tv-kriget försvann som en Dallas-dröm

Jonathan Jeppsson: Jag tror inte Kentaro kan andas ut

SPORTBLADET

Som genom ett trollslag upplöses den bittra konflikten mellan Kentaro och Canal plus när TV4, föremålet för hela tv-kriget, nu går in och köper Canal plus för tre miljarder kronor.

Det är lite som när Bobby Ewing plötsligt kom ut ur duschen i Dallas på 80-talet – ingenting hade egentligen hänt, bilolyckan var en ond dröm och nu är allting precis som det var innan.

Bobby Ewing ur tv-serien Dallas.
Bobby Ewing ur tv-serien Dallas.

Och den infekterade kamp som pågått i tingsrätt, hovrätt och Högsta domstolen, och som Kentaro faktiskt förlorade är plötsligt helt betydelselös, eftersom TV4 knappast tänker processa vidare för att stoppa sina egna matcher.

Kentaro räddas därmed av gong-gongen, men ska man andas ut?

Jag tror inte det.

För det är fortfarande så att Kentaro har sålt samma sak två gånger – det finns det ju som bekant domstolsbeslut på.

Och nu är det ju hastigt och lustigt så att det är Jan Scherman har köpt samma sak två gånger. Först när TV 4 köpte rätten att sända 36 allsvenska matcher, och sedan när man köper Canal plus, där de allsvenska rättigheterna naturligtvis är en betydelsefull del av värdet.

Även om tre miljarder är en gigantisk summa pengar för ett företag som omsätter två miljarder, så tror jag inte att Jan Scherman vill bjuda Kentaro på de 30–40 miljoner kronor som man nu har betalat för mycket för allsvenskan.

Det återstår att se hur man kommer att agera mot Kentaro.

Slåss om smulorna

I övrigt kan man konstatera att det blir ännu svårare för Viasat-sfären och SVT att konkurrera om stora sporträttigheter i framtiden. TV4 har på kort tid, med Bonniers pengar i ryggen, växt fram till giganten inom svensk tv-sport.

SVT kommer i framtiden att få slåss om smulorna som TV4 lämnar efter sig.

Väldigt många läsare mailade och höll med efter min förra krönika om den massiva reklamattack vi är utsatta för under EM.

Som sagt – självklart förstår jag att TV4 finansieras med reklamintäkter. Men jag är övertygad om att block på sex minuter blir kontraproduktiva. Väldigt många orkar inte med dem, går därifrån och då är det ju ingen som ser reklamen, eller hur? Kortare, och något dyrare, block hade tillfredsställt både annonsörer och tittare.

Kul av TV4 att plocka fram ljudet från de turkiska kommentatorerna under slutminuterna mot Tjeckien. Fast Hussfelt har de takterna i sig också.

FAKTA

Värdeökningen

Det är intressant att notera hur värdet i Canal plus har ökat. Nordic Capital och Baker Capital köpte bolaget för 630 miljoner kronor september 2003. SBS, som sedan köptes av Prosieben, betalade i sin tur 2,4 miljarder kronor i februari år 2005.

Dagens prislapp, 3 miljarder kronor, är rejält tilltagen för ett bolag som omsätter 2,0 miljarder kronor och redovisade ett rörelseresultat på 40 miljoner kronor i Canal plus ägarbolag C Mores senaste bokslut.

För pengarna får Bonnier:

1 miljon abonnenter, Nordens största abonnentaffär.

Sporträttigheter: Allsvenskan, Serie A, Elitserien & Premier League.

Affären innebär att:

TV 4:s redan starka ställning stärks ännu mer. SVT och MTG får mycket tufft att tävla om attraktiva rättigheter. Tvingas att samarbeta?