”Det här skulle vara ett helt okej jobb”

Talangen Marcus Ericsson berättar om premiärdagarna i ”tortyrkammaren”

1 av 3 | Foto: FOTO: GETTY IMAGES
”wow, shit” Marcus Ericsson har provkört Formel 1 två dagar för stallet Brawn GP. I eftermiddag genomför han sin tredje och sista testdag. ”Första timmen i bilen satt jag mest och tänkte ’wow’, ’shit’. Under min andra dag i bilen kändes det lite mer normalt”, säger han.
SPORTBLADET

Han lever sin – och många andras – dröm för tillfället.

På Jerezbanan i Spanien genomför i eftermiddag den svenske racingtalangen Marcus Ericsson, 19, sin tredje och sista testdag för Formel 1-världsmästarna Brawn GP.

– Det skulle vara helt okej att ha det här som jobb i framtiden. Det finns värre saker man kan göra i livet, säger Marcus med ett stort skratt.

Kenny Bräck kallar det för tortyrkammaren.

För Marcus är det rena drömplatsen. Sittbrunnen i en Formel 1-bil.

– Jag förstår vad Kenny menar när han säger det. När man bromsar ner bilen från 300 till 80 kilometer i timmen känns det som man får hämta hjälmen ute på läktaren varje gång. Men det är samtidigt jäkligt kul.

– Och det ska kännas att man lever i bland.

En inblick

När andra belönas med ett julbord eller en chokladask för ett bra utfört arbete under året kom Ericssons rådgivare Kenny Bräck och Eje Elgh på något annat att belöna sin adept med efter ett lyckosamt år som kröntes med en seger i de japanska Formel 3-mästerskapen. De ordnade fram ett tredagarstest med världsmästarteamet

i Formel 1.

– Första timmen i bilen satt jag mest och tänkte ”wow”, ”shit”. Jag var nog lite chockad. I dag under min andra dag i bilen kändes det lite mer normalt, om det nu kan kännas normalt andra dagen man sitter i en Formel 1-bil.

Han berättar med entusiams hur han kört i fatt en Ferrari och lyckats köra om sin kompis Ricciardo i Red Bull. Saker han tidigare bara drömt om att få göra när han följt loppen på tv.

Nu har han fått känna på det på riktigt även om Marcus mest är på plats för att få en inblick i hur det fungerar i ett Formel 1-team och vad som kan hända i framtiden om den svenske racingtalangen fortsätter att utvecklas i rätt riktning.

– Här är det 45 man som arbetar på en bil. De har en ingenjör för chassit, en för däcken, en för motorn. Jag lär mig enormt mycket bara genom att vara här.

”Verkar nöjda”

Han delar bilen med rutinerade Mike Conway. Men hänger trots sin orutin med riktigt bra tidsmässigt.

Fyra tiondelar efter första dagen blev två under gårdagen.

– Jag kan kanske nosa på hans tider under torsdagen.

Men det är inte tiderna det handlar om i första hand. Utan att inte göra misstag.

– Teamet verkar nöjda med vad jag presterat hittills. Jag har inte gjort några misstag, inte gjort några dumma grejer och de verkar nöjda med den feedback jag ger tillbaka.

Vad kommer du att svara polarna hemma i Kumla när de vill veta hur det är att köra en F1-bil?

– När jag körde GP2-bilen så trodde jag inte att det kunde gå så mycket snabbare, men det kan det. Vilka krafter det finns i bilen. Det är helt grymt.