TV4 missade silverhoppet

Svenskarna snuvades på spänningen

Foto: ap
SPORTBLADET

När Emma Green hoppade silverhoppet på 2,01 som dessutom var hennes personliga rekord visade inte TV4 det.

De visade reklam.

Först efter reklampausen rafsade TV4 ut några snabba klipp på det historiska hoppet. De tittare som i stället slagit på Eurosport eller lyssnade på radio visste då redan hur det hade gått.

– Ja fy fan. Det är tråkigt att det blev så. Men vi har reklam som måste ut och någonstans måste vi trycka ut den, säger Fredrik Olofson, redaktör på TV4.

Men varför just då?

– Vi har ett reglemente att förhålla oss till och får bara ha två reklamavbrott per timme och då blir de rätt långa. Man gör allt för att försöka planera in dem när det är så ointressant som möjligt i tävlingarna.

– Höjdhoppstävlingar är väldigt svåra att planera. De har inget fast tidsschema. Nu dök upp en lucka med två prisceremonier och en löpgren och desutom ribbhöjning så vi såg en chans. Jag trodde absolut att vi skulle hinna innan hon hoppade.

Ångrar du dig?

– Nej, jag måste ju få ut reklamen. Men det är klart att jag är besviken. Jag såg förskräckt på när hon skulle börja hoppa och vi låg i reklam, säger Fredrik Olofson.

Så sent som i dag infördes nya regler för tv-reklam som gör att TV4 kan ha upp till tolv kortare reklamavbrott i stället för två långa. Men Fredrik Olofson säger att det här mästerskapet sändes enligt det gamla reglementet.