Sportbladet störst - och näst störst

Sportbladet slår rekord med över 2,5 miljoner läsare

SPORTBLADET

Sportbladet har inte längre bara Sveriges största sportsajt - vi har också den näst största.

Detta efter en dubbel rekordvecka med med drygt 2,5 miljoner unika besökare på sportbladet.se och 780 000 unika på mobilsajten.

– Jag tror förklaringen till framgången är ganska enkel. Vi missar i stort sett aldrig en bra nyhet eller en bra story. Det vet läsarna. Sedan har vi också de bästa bloggarna och de bästa skribenterna, säger Pontus Carlgren, chef för Sportbladet online.

Att Sportbladet.se hade över 2,5 miljoner unika besökare förra veckan är rekord. Men det mest anmärkningsvärda är nog ändå att Sportbladets mobil-sajt kommer på andra plats med 780 000 unika besökare. På tredje plats kommer expressen sport på webben med 769 000 besökare.

Vad är anledningen till rekordsiffrorna just nu?

– Förra rekordet slogs under vinter-OS för två år sedan och kändes nästan oslagbart då, så det här var lite oväntat.  Det var flera olika faktorer och nyheter som bidrag. Allra störst var intresset kring Idrottsgalan. Det var också en en stor nyhetsvecka allmänt med alla turer kring Juholt som lockade in läsare på aftonbladet.se. Sen ser vi en allmän uppgång just nu, troligen beroende på att många vill testa sina nya iPads, datorer och mobiler efter julhandeln, säger Pontus Carlgren.

Hur går det samtidigt med pappersupplagan?

– Det är ingen hemlighet att vår pappersupplaga viker något men vi har goda förhoppningar att plana ut det fallet under 2012. Det viktiga är att det aldrig har varit så många som läst Aftonbladet varje dag som nu, säger Håkan Andreasson, sportchef på Sportbladet.

Något annat som går bra är plus-försäljningen av artiklar. Där det fortsätter att öka.

– Folk är beredda att betala för bra engagerande journalistik även digitalt. Det är viktigt för oss. Aftonbladet har ökat från under 100 000 prenumeranter till i dag över 130 000 på bara ett år. Och vi vet att många av dem är sport och/eller spelintresserade.

Bra koll på våra läsare

På sportbladet.se kan man kommentera de flesta artiklar och på sätt får man reda på vad läsarna tycker. En viktig del för Aftonbladet.

Men där är tongångarna inte alltid positiva. Vi får en hel del gnäll också.

–  Det gäller att skilja på rent gnäll och vettig kritik. Vi blundar inte utan har bra koll på vad våra läsare skriver och tycker. Har vi fel så korrigerar vi. Har vi dragit en story för långt så ändrar vi. Det är i alla fall vår ambition, säger Carlgren.

Vad kan Sportbladets läsare förvänta sig av 2012?

– Att vi kommer fortsätta att vara överlägset bäst. 2012 är ett gigantiskt sportår och det kommer bli fest i Sportbladets samtliga kanaler och nya rekord kommer slås, säger Håkan Andreasson.

FAKTA

1. sportbladet.se 2 526 00 unika användare.

2. mobil.sportbladet.se 780 000

3. sportexpressen.se 769 000