Nike sågas efter nya reklamfilmen

”Läskigt och deprimerande”

SPORTBLADET

Nike anklagas för mobbning.

Det sedan man har släppt en kontroversiell reklamfilm där en överviktig pojke ses springa upp för en backe.

Nu diskuteras företagets marknadsföringsmetoder.

Den en minut långa reklamfilmen är en del av Nikes nya "Find Your Greatness"-kampanj som lanserades i samband med OS i London. Överviktiga Nathan Sorell, en 12-årig amerikansk pojke på över 90 kilo, ses springa på en öde landsväg medan en berättarröst uppmanar alla att sträva efter "greatness" (storhet).

– Om en skolpojke skäms och känner sig tvingad att gå ner i vikt bara för att Nike har valt att använda hans kropp i ett försök att sälja skor... det är bara läskigt och deprimerande, skriver Lindy West på nyhetssidan Jezebel.

Missförstått budskapet

Nathan Sorell själv tycker sig dock inte ha utnyttjats av skojätten.

– Jag har lärt mig att även om det hade varit en smalare och genomsnittlig person i reklamen så hade folk reagerat, sa han nyligen i The Today Show.

På Youtube finns det mängder med negativa kommentarer, både mot Nike och Sorell, och många har bloggat om att reklamen är nedvärderande.

Nike själva menar att somliga har missförstått budskapet i reklamen.

– Hela idén bakom "Find Your Greatness"-kampanjen är att inspirera vanliga motionärer världen över att finna glädje i träning och hylla deras insatser, säger Ryan Greenwood, pressansvarig på brittiska Nike, till Daily Mail.

Efter reklamfilmen har Nathan Sorell skärpt sina kostvanor och hoppas gå ner i vikt.

Se klippet här!