Publiken svek Friends

Var femte stannade hemma: Vi nådde inte målsättningen

SPORTBLADET

Nästan var femte besökare stannade hemma från Friends Arena under 2013.

Så ser siffrorna ut om man jämför med budgeten.

– Vi nådde inte vår målsättning, medger driftsbolagets vd Thomas Perslund som bland annat skyller på att AIK lockade färre åskådare än förväntat.

Sportbladet har i tre dagar granskat den nya nationalarenan i Solna. I torsdags intervjuades förre ordföranden Lars-Åke Lagrell som menade att antalet evenemang var för få under 2013.

–  Alla trodde nog att det skulle bli fler arrangemang. Det måste vi nog medge. Hur man nu ska speeda upp det får den fortsatta utredningen visa, sa Lagrell.

I fredags hade Svenska Fotbollsförbundets senior advisor, Sune Hellströmer, en hemlig dragning för de svenska elitklubbarna som är oroliga att bygget blir en ekonomisk kvarnsten för fotbollsrörelsen under överskådlig framtid.

– Vad som sades håller vi internt inom fotbollsfamiljen, sa Hellströmer efteråt.

Budgeterat för 1,5 milj

Sportbladet kan nu avslöja att Hellströmer bland annat informerade om att Friends Arena totalt hade 1,2 miljoner besökare under 2013.

Han nämnde dock aldrig att det budgeterades för 1,5 miljoner besökare.

Men det bekräftar driftsbolaget Sweden Arena Managements vd Thomas Perslund.

”Fantastiskt bra”

– Vi hade en målsättning om 1,5 miljoner besökare och det blev 1,25 miljoner. Det tycker jag är fantastiskt bra, säger han.

– Men vi har inte lyckats i viloläget, med konferenser och dagaktiviteter.

Thomas Perslund menar också att AIK lockade färre åskådare än förväntat.

– Vi hade hoppats att AIK skulle dra mer publik. De är säkert nöjda, och jag kanske var naiv som trodde att deras publiksnitt skulle ökat ännu mer, säger vd:n.

2014 bedöms som ett sämre konsertår än 2013 (färre stora artister är ute på turné), därför budgeteras nu "bara" med 1,1 miljoner åskådare för 2014.

– Vi har anpassat kostymen därefter och minskat personalen med tio personer, säger Thomas Perslund som tror att det ekonomiska resultatet därför bli bättre 2014 trots färre besökare.

Enligt uppgift backade driftsbolaget med omkring 200 miljoner kronor under 2013.