James tjänar 1,2 miljoner – per tweet

Gör miljonbelopp för att sprida reklam på Twitter

SPORTBLADET

Ibland krävs det bara 140 tecken för att bli miljonär.

Fråga bara LeBron James. Han tjänar 1,2 miljoner kronor – per tweet. 

– Du kan nå 23 miljoner människor och det skulle kosta fem gånger mer att nå så många människor med tv-reklam, säger sociala medie-företaget Opendorse högste chef Blake Lawrence.

Basketstjärnan LeBron James är en av idrottsvärldens största stjärnor som nyligen sajnade ett nytt kontrakt med Cleveland Cavaliers värt 400 miljoner kronor.

Men det är inte bara för sina prestationer på basketplanen som 30-åringen tjänar sina pengar – utan även framför sin egen Twitter.

Följs av 23 miljoner

James följs av 23 miljoner människor och ibland räcker det med 140 tecken eller bara en retweet för att bli miljonär.

De gångerna basketstjärnan twittrar om något reklambudskap får han nämligen 1,2 miljoner kronor – per tweet, enligt Opendorse som har järnkoll på idrottsprofilernas sätt att använda sociala medier.

– Man kan i grunden säga att det är värt de pengarna för en tweet från LeBron James. Du kan nå 23 miljoner människor och det skulle kosta fem gånger mer att nå så många människor med tv-reklam, säger Opendorse-bossen Blake Lawrence till Bild.

Tjänar 8 500 kronor per bokstav

Med siffran på 1,2 miljoner kronor, eller drygt 8 500 kronor per bokstav, är James den allra dyraste idrottsprofilen att använda som reklampelare på Twitter.

Med på topp fem-listan, som domineras av amerikanare, finns även namn som Kevin Durant, Kobe Bryant, boxningsstjärnan Floyd Mayweather och Dwight Howard.

LeBron James är en av världens rikaste idrottsmän och även en av de mest givmilda. Nyligen skänkte han 350 miljoner kronor för att betala 1 000 ungdomarnas collegeutbildning.